Sporveien til topps i Norsk Bærekraftbarometer for tredje gang

Sporveien Trikken har vunnet årets bærekraftspris. Prisen ble delt ut onsdag formiddag som del av offentliggjøringen av Norsk Bærekraftbarometer 2022.

Fra venstre: Pål Silseth (Norsk Bærekraftbarometer) , Birte Sjule (Sporveien), Torgeir Kristiansen (Sporveien), Bengt Lorentzen (Norsk Bærekraftbarometer). Foto: Sporveien / Cato Asperud

Fra venstre: Pål Silseth (Norsk Bærekraftbarometer) , Birte Sjule (Sporveien), Torgeir Kristiansen (Sporveien), Bengt Lorentzen (Norsk Bærekraftbarometer). Foto: Sporveien / Cato Asperud.

Dette er tredje år på rad Sporveien topper «bærekraftbarometeret.» De to foregående årene har Sporveien T-banen gått av med seieren. I år var det Sporveien Trikkens tur til å ta førsteplassen, og Sporveien T-bane ble nummer syv.

- Sporveiens visjon er å tilby bærekraftig mobilitet for alle. Dette jobber vi for hver eneste dag. Da er det ekstra hyggelig at våre passasjerer anerkjenner den jobben vi gjør, og at vi når frem med kommunikasjon til befolkningen om hvordan trikk og T-bane er avgjørende for et bærekraftig samfunn, sier Torgeir Kristiansen, konserndirektør kommunikasjon og samfunn.

    Flere grønne reiser

    I over tjue år har forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. I 2022 har forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer for tredje gang også målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted.

    - Oslo har ambisiøse bærekraftsmål. Nå pågår tidenes trikkesatsning. Denne kåringen dokumenterer tilliten passasjerene har til oss som løsningen på byens utfordringer. Ved å tilby enda flere grønne reiser i tiden fremover skal vi gjøre vårt for å bidra til en mer levende og bærekraftig by, sier Birte Sjule, administrerende direktør, Sporveien Trikken.

      Anerkjent bærekraftspris

      5331 norske forbrukere har sagt sin mening om totalt 158 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer i årets undersøkelse. Forbrukerne har vurdert bedriftene på tre hoveddimensjoner av bærekraft:

      • Økonomisk bærekraft
      • Miljømessig bærekraft
      • Sosial bærekraft

      Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien T-banen, Sporveien Trikken og Unibuss ble det i 2022 gjennomført 217 millioner enkeltreiser.

       

      Konsernet har 3300 ansatte, og i 2022 hadde selskapet en omsetning på 5 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

       

      Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.