Skal du bygge, grave eller rive langs trikke- eller T-banesporet?
Dersom det er 30 meter eller nærmere et trikke- eller T-banespor, må du søke om tillatelse. Her finner du informasjon om hvordan.
Når må jeg søke om tillatelse?
Hvis arbeidet du skal gjøre er 30 meter eller nærmere fra spor, må du søke tillatelse fra oss. Også tiltak som ikke er søknadspliktige etter plan- og bygningsloven, kan være søknadspliktige etter jernbaneloven § 10.
Jernbaneloven § 10
- Avstand til nærmeste spors midtlinje beregnes fra midten av de to skinnene i sporet som er nærmest ditt tiltak, til nærmeste graveflate eller bygningsdel i ditt tiltak.
- Avstanden måles vinkelrett fra sporet. 30 meter gjelder også over og under sporet.
Hvorfor må jeg søke?
Det er viktig for Sporveien å unngå at tiltak tett på våre ikke gir hendelser som kan påvirke sikkerheten for jernbanen og konsekvenser for togtrafikken. Sikkerhetskravene for infrastrukturen er svært strenge. Tiltakshaver (du) må derfor dokumentere for oss at du har vurdert og tatt hensyn til risikoer og ulemper ditt tiltak kan ha for Sporveiens infrastruktur.
Du må minimum vurdere og eventuelt dokumentere:
- Overvannssituasjon og drenering
- Grunnforhold og stabilitet i og ved jernbanen
- Behov for sikring på grunn av økt ferdsel ved jernbanen
- Støysituasjonen, for eksempel støyrapporter
- Risikovurdering, hvor mulige farer og uønskede hendelser identifiseres, samt tiltak for å unngå at disse oppstår
Du må legge ved en risikovurdering som beskriver mulige farer og uønskede hendelser for jernbanen og identifisere tiltak som kan redusere risikoen dersom det er nødvendig.
I saker med potensiell stor risiko krever vi en egen risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS-analyse) eller Sporveiens egen sikringsanalyse. Det må fremgå tydelig hvilke vurderinger som er gjort for å ivareta sikkerheten for jernbanen.
For enkle tiltak vil ikke alle dokumentasjonskravene være relevante, for andre – mer omfattende. Dette vurderer vi konkret i den enkelte sak.
Du må opplyse om avstanden til spor, målt i kart: Avstand til nærmeste spormidt, det vil si midt mellom de to skinnene i det nærmeste sporet. Avstanden måles vinkelrett fra sporet.
- Målsatt situasjonskart
- Målsatt tverrsnitt som viser avstand til og høyde over/under nærmeste spor og tiltaket samt nederste grave / utlastingsflate
- Illustrasjoner som viser tiltaket sett fra linjen
- Målsatt tverrsnitt som viser objekter under og over terreng, f. eks. VA-anlegg, kabler i bakken og luftspenn, broer m.m.
- Risikovurdering
Husk å merke hvert enkelt vedlegg med tittel som tydelig viser hva vedlegget gjelder.
- Permanent/midlertidig nybygg/tilbygg/påbygg
- Fasadeendring
- Rivning
- Graving/sprengning/flytting av masser
- Boring av energibrønn
- Grunnundersøkelse
- Støyskjerm
- Oppføring og eller bruk av stillas, tårnkran eller mobilkran.
Andre typer arbeider enn de som er listet opp kan også være søkandspliktige.
Søk om tillatelse til arbeid og husk å beregne god tid
På grunn av høy saksmengde, kan det gå opp til 10 uker før vi starter saksbehandling av søknaden din. Saker har deretter to til tre ukers behandlingstid før en eventuell tillatelse blir gitt. Under saksbehandlingen kan det bli behov for ytterligere dokumentasjon og/eller annen dialog. Du må derfor beregne opptil 13 uker behandlingstid.
Varsle om arbeidsstart
Etter at du har fått godkjent søknaden om å arbeide langs spor, må du gi oss beskjed før arbeidet settes i gang. Det samme gjelder for alt arbeid som ikke er søknadspliktige etter jernbaneloven § 10, men er innenfor sikkerhetsavstanden til Sporveien. Se mer informasjon om hvordan du varsler arbeidene under.
Merk deg at signert avtale må foreligge før arbeidsstart kan innvilges.