Storstilt satsning på T-banen frem mot 2030

En rekke store T-baneprosjekter skjer samtidig som Fornebubanen bygges. Oppgradering av Majorstuen stasjon, nytt signalsystem CBTC og nye vogner til T-banen (M4) er avgjørende for å skape økt kapasitet i hele T-banenettet og ta imot Fornebubanen.

Fire prosjekter, ett mål: Fornebubanen og tre Sporveien-prosjekter i bidrar til økt kapasitet for T-banen frem mot 2030. Fra venstre Johan Gjærum, direktør for marked og forretningsutvikling i Ruter, Sporveiens verkstedsjef Jan-Tore Iversen, konsernsjef Birte Sjule i Sporveien og prosjektleder Ingerid Eknes i Vognanskaffelsen.

Fakta om prosjektet

  • Status

    Bygging

  • Gjelder

    1-5

  • Byggeperiode

    2019-2030

På denne siden

Sporveien gjennomfører og samordner flere store prosjekter som sammen med Fornebubanen  bidrar til å øke kapasiteten til T-banen i årene som kommer.

Fram mot 2030 skal T-banen i Oslo få flere stasjoner, hyppigere avganger gjennom sentrum og totalt 20 prosent mer kapasitet.

Ved siden av tog hvert 100. sekund gjennom byen er en stort mål å øke kapasiteten på Grorudbanen mot Vestli.

De fire prosjektene som henger nært sammen og er gjensidig avhengig av hverandre, er:

 

Nytt signalsystem CBTC

T-banen skal få et nytt og moderne signalsystem for å digitalisere 
og effektivisere driften. Etter at Sporveien i 2021 inngikk avtale 
med Siemens Mobility om leveransen av systemet, er prosjektet 
nå inne i implementeringsfasen. I 2023 startet prosjektet
installasjonen av CBTC-utstyr i totalt tre pilottog, og etterhvert skal samtlige 115 vognsett bygges om. Prosjektet skal også installere mye nytt utstyr i og ved T-banens spor, og tekniske hus langs T-banenettet.


Nye T-banevogner

I 2022 fikk Sporveien oppdraget med å anskaffe nye T-banevogner. Alle dagens tog skal fortsette å kjøre i mange år, men med utvidelsen av T-banenettet forbi Skøyen og Lysaker til Fornebu er det behov for å ha flere tog i drift. Spanske CAF leverer 20 nye 3-vognssett til Oslos T-banenett.
Kontrakt med leverandøren ble inngått i mai 2024, og de 
nye vognene skal være på plass i 2029. De første testtogene ankommer Oslo i 2027.


Oppgradert Majorstuen T-banestasjon

Majorstuen T-banestasjon skal oppgraderes innenfor dagens 
reguleringsplan, med større plattformer, to spor til tunellen, flere 
adkomster og ny gangbru i vest. Målet med oppgraderingen er å spre de reisende bedre, så av- og påstigning går raskere og hvert tog står kortere på stasjonen.

I tillegg skal prosjektet etter planen anlegge 
en ny butt med seksvognsplattform knyttet til Holmenkollbanens 
utgående spor, noe som skjer i 2028.


Fornebubanen

Fornebubanen utvider T-banens linjenett med en ny bane mellom 
Majorstuen i Oslo og Fornebu i Bærum. Fornebubanen skal settes 
i drift i 2029. I 2025 kobles Fornebubanens 7,7 kilometer med tunnel på dagens T-banenett litt nord for Majorstuen, i Volvattunnelen. Dette medfører at linje 2 og 3 vestover mot Østerås og Kolsås blir berørt, og ikke kan kjøre mellom Majorstuen og Borgen fra slutten av mars til starten av november.

 

Stor påvirkning på T-banedriften i 2025

Å bygge fremtidens T-bane og utvide kapasiteten er mulig uten å påvirke T-banetrafikken mens prosjektene pågår.

I 2025 skjer flere av de store stengningene som må til for å utvide T-banenettet mot Fornebu og samtidig øke antall avganger i resten av T-banenettet - fra vest til øst.

Ruter vil i god tid informere passasjerene om avvikstrafikken og hvordan man kan og bør tilpasse seg. Hovedhendelsene i 2025 er:

 

Stengt mellom Borgen og Majorstuen fra mars til november: 

Fornebubanens tunneler skal kobles på T-banenettet under bakken på Volvat. Dette er en komplisert og omfattende opersjon som krever stengt T-bane mellom Borgen og Majorstuen fra 28. mars til 4. november. Det blir erstatningstrafikk i regi av Ruter, som vil informere de reisende grundig i forkant av stengningen.

Stengt Majorstuen stasjon fra start av skoleferien og én måned ut i høstsemesteret:

Majorstuen stasjon vil stenge for av- og påstigning fra 23. juni til 21. september.

Stasjonen vil være helstengt (ingen T-banetog forbi) fra starten av juli til starten av august. Dette vil påvirke T-banetrafikken ellers, og T-banen på Ringen vil gå mellom Ullevål T og Stortinget.

Holmenkollbanen vil være stengt disse 4-5 ukene.

I ukene før og etter helstengning vil stasjonen være stengt for av- og påstigning, men togene kan kjøre forbi. Da vil Holmenkollbanen være i drift og stasjoner som Blindern og Forskningsparken være åpne.

Arbeidene og stengningen på Majorstuen er nødvendig for den omfattende fornyelsen av infrastrukturen (over- og underbygning, sviller og skinner), bygging av plattformer og bygging av fundament for ny gang- og sykkelbru. 

 

Kveldsstengt T-bane på deler av Ringen vår 2025:

Prosjektet for nytt signalsystem CBTC vil også ha behov for lengre perioder med  
kveldsstengt T-bane på ulike deler av sentrumsbanen (Ringen) for å installere nytt utstyr i  og langs spor. Dette vil gjelde søndag-torsdag (altså ikke helg) fra klokken 21 om kvelden, og påvirke ulike delstrekninger av Ringen eller nært Ringen.

Carl Berner - Stortinget er kveldsstengt fra kl 21 søndag-torsdag i perioden 27.01 til 13.03.

Hellerud, Brynseng, Helsfyr og Ensjø påvirkes fra kl 21 søndag til tordag i perioden 17. mars til 1. mai.

Nydalen og Storo er kveldsstengt fra 4. mai til 5. juni, også dette kveld fra kl 21 søndag-torsdag.

Sinsen og Løren er kveldsstengt fra 8. juni til 26. juni, også dette kveld fra kl 21 søndag-torsdag.

Brattlikollen – Bergkrystallen er stengt i påsken for testing.