Sporveien oppgraderer Trondheimsveien – omfattende fornyelse av trikketraseen mellom Nybrua og Sinsen
– Oppgraderingsarbeidet er avgjørende for å sikre en pålitelig og fremtidsrettet trikketrasé som kan håndtere flere reisende og forbedre kvaliteten trikkeinfrastrukturen.
Utskifting av trikkeskinner, kontaktledningsanlegg og tiltak på Rosenhoff holdeplass er noe av det som skal gjennomføres. Ingeniør- og arkitektselskapet Sweco er valgt som samarbeidspartner i forprosjektfasen.
– Oppgraderingsarbeidet er avgjørende for å sikre en pålitelig og fremtidsrettet trikketrasé som kan håndtere flere reisende og forbedre kvaliteten trikkeinfrastrukturen. Sporveiens ekspertise innen infrastruktur og bærekraftige løsninger sørger for at prosjektet blir gjennomført på best mulige måte. Vi ser frem til å starte samarbeidet om forprosjektet med Sweco, for sammen å kunne levere en oppgradert og tryggere løsning for Oslos kollektivtransport, sier utbyggingssjef Hanna Rachel Broch i Sporveien.
– Vi er stolte over å få ansvaret for forprosjekteringen og detaljprosjekteringen. Oppgraderingen av trikketraseen i Trondheimsveien er et nøkkelprosjekt som skal sikre stabil drift og økt kapasitet på en av Oslos mest trafikkerte kollektivstrekninger. Sporveien har vært en tydelig og fremoverlent oppdragsgiver med høye krav til nytenkning, kvalitet og bærekraft. Gjennom å fornye kontaktledningsnettet, oppgradere Rosenhoff holdeplass og forbedre overvannshåndteringen, vil Sweco både øke tilgjengeligheten og sikkerheten for passasjerene. Samtidig skal vi levere løsninger som oppfyller dagens behov og legger til rette for hyppigere avganger og mer miljøvennlig kollektivtransport i fremtiden, sier prosjekteier Henrik Hagstrøm i Sweco.
Omfattende fornyelse
Oppgraderingen av trikketraseen i Trondheimsveien omfatter blant annet utskifting av hele kontaktledningsanlegget fra Nybrua til Sinsenkrysset, som gir kjørestrøm til trikken. I tillegg skal trikkeskinner og -fundament skiftes mellom Rosenhoffgata og Sinsenkrysset holdeplass, Rosenhoff holdeplass skal gjøres bedre og mer tilgjengelig for de reisende, og strekningen får nytt jordingsanlegg og flere tekniske oppgraderinger som er nødvendige for å møte fremtidens behov for kollektivtransport.
Forprosjektet er i gang og vil etter planen være ferdig i løpet av våren 2025. Sporveien vil deretter gå i gang med detaljprosjekteringen, og planlagt byggestart er i 2026. Forventet sluttføring av prosjektet er i 2027.
Fakta om Trondheimsveien-prosjektet:
Forbedret trikketrasé mellom Nybrua og Sinsen
- Sporveien skal oppgradere trikkeinfrastrukturen på strekningen fra Nybrua til Sinsenkrysset holdeplass, da denne stedvis er gammel og slitt
- Strekningen skal fornyes for å møte tekniske krav og legge til rette for flere reisende med trikken
- Kontaktledningsanlegget skal skiftes på hele strekningen, kabler skal fornyes og det skal etableres et enhetlig jordingssystem
- Trikkeskinner og -fundament skal skiftes mellom Rosenhoffgata og Sinsenkrysset holdeplass
- Fornyelse av spor, kontaktledningsanlegg og teknisk infrastruktur i Trondheimsveien vil gi mindre risiko for feil på infrastrukturen og færre driftsforstyrrelser
- Det skal gjøres tiltak på Rosenhoff holdeplass for en bedre tilgjengelighet til trikken for alle reisende
- Forprosjektfasen er i gang og forventes ferdig våren 2025
- Strekningen som helhet er planlagt å være ferdig i 2027
- Målet er at oppgraderingsarbeidet vil gi en mer effektiv og bærekraftig trikkelinje for Oslos innbyggere
- Les mer om planene i Trondheimsveien på denne informasjonsnettsiden: Trondheimsveien
Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene. Sporveien T-banen, Sporveien Trikken og Unibuss ble det i 2023 gjennomført 256 millioner enkeltreiser. Konsernet har 3700 ansatte, og i 2023 hadde selskapet en omsetning på 5,6 milliarder kroner.
Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur.
Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.
Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.