«Datatrikken» kan gjøre trikkene smartere og tryggere
Til neste uke settes en spesialutstyrt trikk i drift i Oslo. Trikken har sensorer og kameraer som filmer og samler inn data om trafikkbildet.

Snart klar til tjeneste: "Datatrikken" får en siste sjekk på Trikkens verksted på Grefsen. (Foto: Sporveien).
Sporveien deltar sammen med produsenten av de nye trikkene i et forsknings- og utviklingsprosjekt på oppdrag fra EU. En viktig del av Sporveiens rolle i prosjektet er å kartlegge hvorvidt teknologi kan gi enda bedre trafikksikkerhet i byen.
- Sporveien skal levere bærekraftig mobilitet for alle, og har en nullvisjon for skader og ulykker. Oslo har investert i 87 nye og fremtidsrettede trikker. Vi tror ny teknologi innen førerassistanse kan bidra til å gi en enda mer attraktiv og sikrere reise gjennom byen, sier Birte Sjule, konsernsjef i Sporveien.
Bedre trafikksikkerhet
Datainnsamlingen er første steg på veien mot å utvikle førerassistansefunksjoner til de nye trikkene. Funksjonene som skal utvikles ligner på tilsvarende systemer i moderne personbiler, og kan for eksempel hjelpe føreren med å unngå brå oppbremsing og varsle om fare for kollisjon. Dette kan gi Oslo et enda mer pålitelig trikketilbud, ved at teknologien bidrar til å unngå driftsstans og forsinkelser.
- Jeg er glad for at trikkene våre kan bidra til internasjonal forskning og utvikling. Oslo er langt fremme i å ta i bruk ny teknologi. Vi må stadig se etter løsninger som kan forbedre både trafikksikkerheten, effektiviteten og komforten i kollektivtransporten, sier Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.
Setter europeisk standard
Formålet med EU-prosjektet R2DATO er å teste hvordan teknologi kan brukes til å gjøre reiser med skinnegående kjøretøy tryggere, mer pålitelige og mer kostnadseffektive. Assistansefunksjoner kan avverge eller redusere omfanget av uvanlige hendelser, men også hjelpe i situasjoner som trikkene møter på daglig. For eksempel kan sensorer bidra til å vurdere om det er tilstrekkelig klaring til å passere en feilparkert bil langs trikkens trasè.
- Trikken har foreløpig ikke hatt tilgang på den samme teknologien som finnes i andre kjøretøy, men nå begynner utviklingen for alvor. Svarene som Sporveien er med på å finne kan sette standarden for slike løsninger i Europa, avslutter Sjule.
Inspirert av robothelt
EU-prosjektet har navnet R2DATO, som er en lite skjult hentydning til karakteren «R2D2» fra Star Wars-filmene. I en galakse langt, langt borte er «R2D2» en vennlig og trofast robot-assistent, som med sine raske vurderinger, handlekraft og teknologi hjelper filmenes helter i mange vanskelige situasjoner. Målet med R2DATO kan sies å være det samme – å gi hverdagsheltene i kollektivtrafikken smarte og nyttige verktøy.
Fakta om datainnsamlingen:
- Trikken er utstyrt med kameraer og ulike sensorer i begge ender av trikken. Trikken filmer og samler inn data i den retningen trikken kjører.
- Det er kun trikk nummer 455 som brukes til datainnsamling. Senere i år vil også trikk nummer 456 kunne brukes i dette arbeidet. Øvrige trikker deltar ikke i datainnsamlingen.
- Trikken som samler inn data fungerer på samme måte som alle de andre nye trikkene, og reisende vil ikke merke noen forskjell.
- Datainnsamlingen er i første runde planlagt fra februar 2025 til september 2026.
- Dataene skal brukes til maskinlæring og simulering, slik at systemene kan lære seg å skille mellom situasjoner der det for eksempel er fare for kollisjon, og situasjoner som er ufarlige.
Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene. Sporveien T-banen, Sporveien Trikken og Unibuss ble det i 2023 gjennomført 256 millioner enkeltreiser. Konsernet har 3700 ansatte, og i 2023 hadde selskapet en omsetning på 5,6 milliarder kroner.
Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur.
Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.
Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.
