Sporveien rigger seg for fremtiden med ny byggherreavtale

Etter en grundig anbudsprosess har Sporveien tildelt kontrakter til seks leverandører innen prosjekt- og prosjekteringsledelse.

Sporveien inngår avtale om innleie av byggherreressurser, for å styrke laget og sikre viktig kompetanse (foto: Sporveien).

Sporveien inngår avtale om innleie av byggherreressurser, for å styrke laget og sikre viktig kompetanse (foto: Sporveien).

– Vi er glade for å ha fått på plass en avtale om innleie av prosjektledere og prosjekteringsledere. Det er jobbet godt og grundig med anbudsutlysningen og utvelgelsen, og vi er sikre på at vi nå har fått på plass gode samarbeidspartnere på fagfeltet. Sporveien har mange dyktige prosjektledere og prosjekteringsledere som er fast ansatt, men det er samtidig godt å vite at vi har mulighet til å leie inn ekstra ressurser ved behov, sier utbyggingssjef Hanna Rachel Broch i Sporveien.

Stor interesse for Sporveiens prosjekter
Anbudskonkurransen som har pågått de siste ukene, resulterte i totalt ti innkomne søkere. Av dem ble sju leverandører prekvalifisert, og Sporveien har nå inngått rammeavtale med seks av disse:

  • Advansia AS
  • Centerpoint AS
  • Holte Consulting AS / Insenti Samferdsel AS / Rytec AS / Opak AS
  • Marstrand AS / Systra AS
  • Technogarden Albatross Prosjektledelse AS
  • WSP Norge AS

Rammeavtalen har en varighet på to år, med mulig forlengelse i ett år av gangen. Maksimal varighet på avtalen er seks år, og anskaffelsens estimerte verdi er 150 millioner kroner over seks år.

Høy aktivitet i prosjektene
Sporveien jobber målrettet med å ansette fagfolk med bygg- og anleggsfaglig kompetanse. Den store aktiviteten i prosjektene gjør at rammeavtalen som er inngått, sikrer tilgjengelige eksterne ressurser når det er ekstra behov.

Årlig gjennomfører Sporveien en rekke nødvendige prosjekter for å vedlikeholde og forbedre infrastrukturen til T-bane og trikk, og for å bygge og forvalte selskapets eiendommer. Arbeidet omfatter stasjoner, tuneller, signalanlegg, bygninger, skinneganger og bussanlegg i Stor-Oslo, og større og mer omfattende utbyggingsprosjekter der oppgradering av Majorstuen stasjon og Briskebylinjen, samt innføring av nytt signalanlegg på T-banen (CBTC), er noen eksempler. Resultatet av arbeidene bidrar til byutvikling og en mer effektiv og pålitelig kollektivopplevelse for Oslos befolkning.

For mer informasjon om Sporveiens pågående prosjekter og arbeid, se oversikt på Sporveien.no


Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene. Sporveien T-banen, Sporveien Trikken og Unibuss ble det i 2023 gjennomført 256 millioner enkeltreiser. Konsernet har 3700 ansatte, og i 2023 hadde selskapet en omsetning på 5,6 milliarder kroner.

 

Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur.

 

Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

 

Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.