Etikk i Sporveien
Å drive etisk riktig er den eneste måten å drive et selskap på. Vi er skikkelige folk og vil at det skal kjennetegne hvordan vi løser samfunnsoppdraget vårt.
Høye standarder
Forretningsetikk er integrert i måten vi arbeider og utvikler selskapet på. Vi er avhengige av tilliten fra alle som reiser med oss, samarbeidspartnere og våre eiere. Derfor stiller vi strenge, etiske krav til oss selv. Vi forventer også at samarbeidspartnere og leverandører lever opp til de samme, høye standardene for forretningsetikk.
Slik fremmer vi god, etisk opptreden
Vi har tydelige etiske regler og sørger for at de blir fulgt gjennom å lære opp og veilede ansatte. Om det blir oppdaget kritikkverdige forhold, har vi flere kanaler å varsle gjennom.
Her finner du mer informasjon om hvordan vi jobber for å drive etisk riktig.
Det etiske regelverket vårt er konsernets grunnlov. Regelverket gjelder for alle ansatte og personer med verv, samt konsulenter, prosjektledere og andre innleide ressurser. Hensikten med regelverket er å sikre god etisk praksis i konsernet og sette felles rammer for hvordan vi skal oppføre oss mot hverandre og samarbeidspartnere.
Vi stiller også etiske og sosiale krav til leverandører. Alle leverandører må signere en egenerklæring som beskriver krav knyttet til blant annet forretningsetikk, miljø og arbeidstakerrettigheter.
Å bygge bevissthet og kultur er en grunnleggende del av arbeidet med forretningsetikk i Sporveien. Måten vi gjør det på er først og fremst opplæring av ansatte gjennom e-læringskurs, fysiske samlinger og workshops. Ansvarlig og etisk opptreden er dessuten en viktig del av ledertreningen på alle nivåer.
Når ansatte står overfor etiske problemstillinger i hverdagen, kan de alltid kontakte compliance-enheten vår for å få råd og veiledning. Vi tror åpenhet og god kommunikasjon gjennom hele organisasjon bidrar til en bedre og etisk bevisst arbeidskultur.
Slik varsler du
Her finner du informasjon om hvordan du går frem for å varsle om kritikkverdige forhold knyttet til Sporveien.