Lakkhall Ryen
Sporveien ønsker å etablere en ny lakkhall på Ryen verksted for hellakkering og andre overflatebehandlinger på T-banens MX3000-vognsett. En ny lakkhall vil bidra til økt driftssikkerhet og kundetilfredshet, og forlenge levetiden på MX3000-flåten.
Publisert:
Fakta om prosjektet
-
Status
Planlegging
-
Byggeperiode
2025/2026
På denne siden
Bakgrunn
Sporveiens T-banetog er av typen MX3000. Togene kan med seks vogner være opptil 110 meter lange og har plass til 800 passasjerer. MX-togene ble levert mellom 2006 og 2014 fra produsenten Siemens i Østerrike. Vognene er universelt utformet.
I 2021 ferdigstilte Sporveien et stort oppgraderingsprogram kalt MLU - en mid-life upgrade, altså en oppgradering midt i levetiden til togene. Programmet omfattet blant annet lakkering, reparasjon, ny merking og andre forbedringer i førerrom og kupeer. I tillegg har Sporveien installert LED-lys for å spare energi, og tatt i bruk avansert lytteteknologi for å vurdere vedlikeholdsbehovet. Besparelsene er beregnet til 200–300 millioner kroner i løpet av vognenes levetid. MX3000-flåten vil fra 2026 ha behov for hellakkering for å opprettholde og forlenge levetiden på togene, samtidig som det er et kontinuerlig behov for utbedring av sår og skader, glassfiberoppbygging og flekklakkering på vognmateriellet.
Med bakgrunn i dette er det gjennomført en mulighetsstudie, som konkluderer med at en ny permanent lakkhall kan etableres på spor 9B på T-banens verksted på Ryen.
Etableringen av en ny lakkhall på Ryen har en tydelig kobling til Sporveiens overordnede strategi, om å sikre bærekraftig forvaltning av rullende materiell og å ta vare på det vi har. I tillegg til verdibevaring av vognsettene, vil den nye lakkhallen også bidra til forbedret kundeopplevelse gjennom sikre-, velholdte- og attraktive tog.
Hva skal gjøres?
- Etablere lakkhall for hellakkering med blanderom og malingslager
- Teknisk anlegg for trykkluft
- Etablere eget vakuumanlegg med støvutskiller for sliping/støvsuging
- Ventilasjonsanlegg med aggregater
- Ny takbelysning
- Strømforsyning, el-installasjoner og kabelgjennomføringer
- Etablere vendemulighet for togene med ny spesialsporveksel sør for hallen
- Installere ny gasstank for oppvarming, med tilhørende rørføringer og fordamper
Gevinster ved ferdigstillelse
- Bedre forvaltning og verdibevaring av vognmateriell
- Optimaliserer levetiden for MX3000-flåten med ytterligere 10-15 år
- Muliggjør intern hellakkering av MX-vognene
- Mer kostnadseffektiv lakkering og ressursvennlige overflateaktiviteter
- Reduserer unødvendig ståtid for gjennomføring av alle overflateaktiviteter
- Betydelig redusert tid på gjennomføring av hellakkering
- Redusert miljøpåvirkning ved at man unngår kostbar og lite miljøvennlig veitransport
- Økt kundetilfredshet gjennom mer attraktive vogner og høyere renhetsgrad
- Godt arbeidsmiljø for medarbeidere gjennom nye og moderne fasiliteter
- Bedre forutsigbarhet i vognstyringen
- En moderne lakkhall legger til rette for å utføre lakkering og overflatearbeid på T-banens arbeidsmaskiner og annet materiell
Fremdrift
Sporveien gjennomfører nå en forprosjektfase. Byggeperioden er planlagt med oppstart høsten 2025. Med forbehold om endringer, kan en ny lakkhall forventes å være operativ Q4 2026.
Naboinfo
Sporveien ønsker i minst mulig grad å berøre naboer i området underveis i byggearbeidene, og vi vil ved behov sørge for å varsle nærmeste naboer gjennom anleggsperioden.
Har du spørsmål om prosjektet?
Send oss en e-post, og merk gjerne emnefeltet "Lakkhall Ryen".