Lakkhall Ryen

Sporveien ønsker å etablere en ny lakkhall på Ryen verksted for hellakkering og andre overflatebehandlinger på T-banens MX3000-vognsett. En ny lakkhall vil bidra til økt driftssikkerhet og kundetilfredshet, og forlenge levetiden på MX3000-flåten.

Innkjøring til vognhall

Innkjøring til vognhallen på Ryen base. Her vil Sporveien etablere en ny lakkhall. Foto: Sporveien AS

Fakta om prosjektet

  • Status

    Planlegging

  • Byggeperiode

    2025/2026

På denne siden

Bakgrunn

Sporveiens T-banetog er av typen MX3000. Togene kan med seks vogner være opptil 110 meter lange og har plass til 800 passasjerer. MX-togene ble levert mellom 2006 og 2014 fra produsenten Siemens i Østerrike. Vognene er universelt utformet.

I 2021 ferdigstilte Sporveien et stort oppgraderingsprogram kalt MLU - en mid-life upgrade, altså en oppgradering midt i levetiden til togene. Programmet omfattet blant annet lakkering, reparasjon, ny merking og andre forbedringer i førerrom og kupeer. I tillegg har Sporveien installert LED-lys for å spare energi, og tatt i bruk avansert lytteteknologi for å vurdere vedlikeholdsbehovet. Besparelsene er beregnet til 200–300 millioner kroner i løpet av vognenes levetid. MX3000-flåten vil fra 2026 ha behov for hellakkering for å opprettholde og forlenge levetiden på togene, samtidig som det er et kontinuerlig behov for utbedring av sår og skader, glassfiberoppbygging og flekklakkering på vognmateriellet.

Med bakgrunn i dette er det gjennomført en mulighetsstudie, som konkluderer med at en ny permanent lakkhall kan etableres på spor 9B på T-banens verksted på Ryen.

Etableringen av en ny lakkhall på Ryen har en tydelig kobling til Sporveiens overordnede strategi, om å sikre bærekraftig forvaltning av rullende materiell og å ta vare på det vi har. I tillegg til verdibevaring av vognsettene, vil den nye lakkhallen også bidra til forbedret kundeopplevelse gjennom sikre-, velholdte- og attraktive tog. 

T-bane ved Brynseng

En av T-banens mange MX3000 ved Brynseng. Ny lakkhall for hellakkering vil bidra til verdibevaring og forlengelse av levetiden på MX 3000-flåten. Foto: Sporveien AS

Hva skal gjøres?

  • Etablere lakkhall for hellakkering med blanderom og malingslager 
  • Teknisk anlegg for trykkluft
  • Etablere eget vakuumanlegg med støvutskiller for sliping/støvsuging
  • Ventilasjonsanlegg med aggregater
  • Ny takbelysning
  • Strømforsyning, el-installasjoner og kabelgjennomføringer
  • Etablere vendemulighet for togene med ny spesialsporveksel sør for hallen
  • Installere ny gasstank for oppvarming, med tilhørende rørføringer og fordamper

Gevinster ved ferdigstillelse

  • Bedre forvaltning og verdibevaring av vognmateriell
  • Optimaliserer levetiden for MX3000-flåten med ytterligere 10-15 år
  • Muliggjør intern hellakkering av MX-vognene
  • Mer kostnadseffektiv lakkering og ressursvennlige overflateaktiviteter
  • Reduserer unødvendig ståtid for gjennomføring av alle overflateaktiviteter
  • Betydelig redusert tid på gjennomføring av hellakkering
  • Redusert miljøpåvirkning  ved at man unngår kostbar og lite miljøvennlig veitransport
  • Økt kundetilfredshet gjennom mer attraktive vogner og høyere renhetsgrad
  • Godt arbeidsmiljø for medarbeidere gjennom nye og moderne fasiliteter
  • Bedre forutsigbarhet i vognstyringen
  • En moderne lakkhall legger til rette for å utføre lakkering og overflatearbeid på T-banens arbeidsmaskiner og annet materiell

Den nye lakkhallen vil legges til eksisterende bygningsmasse på T-banens verksted på Ryen. Foto: Sporveien

Fremdrift

Sporveien gjennomfører nå en forprosjektfase. Byggeperioden er planlagt med oppstart høsten 2025. Med forbehold om endringer, kan en ny lakkhall forventes å være operativ Q4 2026. 

Naboinfo

Sporveien ønsker i minst mulig grad å berøre naboer i området underveis i byggearbeidene, og vi vil ved behov sørge for å varsle nærmeste naboer gjennom anleggsperioden.

Har du spørsmål om prosjektet?

Send oss en e-post, og merk gjerne emnefeltet "Lakkhall Ryen".