Oppgradering Grorudbanen
Arbeidet vil forlenge levetiden på dagens infrastruktur, sikre en mer stabil drift, og legge til rette for økt kapasitet på T-banenettet.
Publisert:
Fakta om prosjektet
-
Status
Avsluttet
-
Gjelder
T-banens linjer 4 og 5
-
Byggeperiode
30. jun. - 18. aug. 2024
På denne siden
Bakgrunn
Grorudbanen stod ferdig i 1966, og er en av hovedstadens lengste T-banestrekninger. Grorudbanen er per i dag preget av sterk slitasje. For å sikre en mer stabil drift, forlenge levetiden på dagens infrastruktur, og legge til rette for økt kapasitet på T-banenettet, er det nødvendig med oppgraderinger på flere områder på strekningen.
Sporveien vil utnytte sommerens stengeperiode fullt ut, og gjennomføre en rekke viktige oppgraderingstiltak, deriblant utskifting av 10 000 meter med kjøreskinner og sviller, og etablering av 20 000 meter med nye strømskinner i energibesparende aluminium. I tillegg til ny ballastpukk og nye kabelkanaler, skal også 6 sporveksler byttes ut. Samtidig som arbeidene i sporet pågår, vil det også gjøres oppgradering- og tilgjengelighetstiltak på plattformene langs traseen. Hevede plattformer, og utbedring av avstand mellom tog og plattformkant, vil bedre tilgjengeligheten til T-banen for alle reisende med Grorudbanen.
Hva skal gjøres?
- Utskifting av 6 sporveksler/sporkryss ved Vestli med tilhørende føringsveier.
- Permanent fjerning av 4 sporveksler ved Vollebekk.
- Klargjøring for CBTC.
- Utskifting av 10.000 meter med kjøreskinner og sviller, Linderud - Veitvet - Rødtvet og Økern – Risløkka.
- Utskifting av 20.000 meter strømskinne mellom Hasle og Vestli.
- Utskifting av kabelkanaler.
- Etablering av langsgående jordledning m/jordelektroder på hele strekningen.
- Etablering av spenningsbegrensere ved stasjoner og overkjøringsspor.
- Nytt lys i tunnelen fra Kalbakken til Ammerud.
- Nye fiberkabler og PLSer.
- Tilgjengelighetstiltak på stasjoner.
Sporveiens tilgjengelighetsprosjekt
Sporveiens tilgjengelighetsprosjekt jobber med tiltak på våre T-banestasjoner
- Belysning
- Informasjon som skilting og høyttaleranlegg
- Avstand mellom plattform og togvogn
- Tilgjengelighet i form av heis eller andre lokale tiltak som bedrer adkomst til plattform
Fremdrift og trafikk
Byggestart: 30. juni 2024.
Fase 1:
- Tid og strekning: 30. juni - 19. juli, Hasle/Løren - Vestli
Fase 2:
- Tid og strekning: 20. juli - 18. august, Veitvet - Vestli
- Åpning/ ibruktagelse: august 2024
Linje 4 vil i anleggsperioden kjøre mellom Bergkrystallen og Løren, og linje 5 vil kjøre Sognsvann – Ringen – Hasle, før det i prosjektets andre fase vil åpnes for trafikk til Veitvet. Reisende vil kunne benytte buss for bane under anleggsperioden.
Buss for bane
Det blir buss for bane under byggeperioden. For oversikt over alternativ trafikk og rutetider, se Ruter-appen eller Ruter – kollektivtrafikk i Oslo og Akershus | Ruter Åpnes i ny fane .
Gevinster ved ferdigstillelse
- Oppgradert infrastruktur gir redusert risiko for hastighetsbegrensninger
- Oppgraderte skinner og infrastruktur reduserer risiko for trafikkstans pga. akutte hendelser
- Oppgraderte vekselpartier reduserer vedlikeholdsbehov og driftsavvik på sporveksler.
- Nye strømskinner i aluminium leder elektrisitet bedre og er energisparende.
- Klargjøring for CBTC legger til rette for forventet trafikkvekst og økt kapasitet på T-banenettet.
- Ny ballastpukk, skinne- og svilleskift vil gi bedre reisekomfort på strekningen.
- Utbedring av plattformer og plattformkant vil gi kortere avstand mellom tog og plattform, og bedre tilgjengelighet til T-banen for alle reisende med Grorudbanen.
Har du spørsmål om prosjektet?
Send oss en e-post, og merk gjerne emnefeltet "Oppgradering Grorudbanen".