Vedlikehold av trikkespor i 2024

Det ligger mye arbeid bak en trikk som er i rute. Her er en oversikt over det mest synlige vedlikeholdsarbeidet Sporveien har gjort og gjør på trikkens infrastruktur i 2024.

Like sikkert som at våren kommer, starter Sporveien sitt vedlikeholdsarbeid etter påske.

Fakta om prosjektet

På denne siden

Like sikkert som at våren kommer, starter Sporveien sitt vedlikeholdsarbeid etter påske. Vi sperrer gater, stopper trikken, omdirigerer bussen, lager noe støy, og forsvinner like brått som vi kom. Det vi gjør er livsforlengende vedlikeholdsarbeid, jobber som er strengt nødvendige for at kollektivtrafikken skal gå, og for at våre reisende skal ha et godt tilbud hver dag, hele året. 

Bærekraftig vedlikehold og fornyelse av materiell og infrastruktur er prioritert i Sporveiens strategi. Vi tar vare på det vi har.

Sporveien har et stort apparat som til enhver tid passer på og sørger for at alle deler av kollektivtrafikken henger sammen i henhold til teknisk regelverk.

Det mest hensiktsmessige er at arbeidene gjøres når det meste av snøen er borte, og våren er i anmarsj. Vedlikeholdsarbeidet fortsetter frem til vær og vind med kulde og snø gjør det krevende å fortsette. I 2024 har det forholdsvis milde været gjennom høsten og første del av vinteren gjort det mulig utføre vedlikeholdsarbeid helt frem til nyttår. 

Skifte av sporveksler 

I Oslo har trikken omtrent 250 sporveksler. Disse må vedlikeholdes og noen må skiftes ut. Det medfører ofte stengte veier en stund, og berørte naboer får alltid beskjed i forkant.  

Les mer om hva en sporveksel er, og hvilke vi skal skifte i 2024 her.

Har du spørsmål?

Har du spørsmål relatert til noen av de nevnte arbeidene, kan du sende oss en e-post. Husk å merke emnefeltet med prosjektets navn. 

Ha en god dag! 

Dekketiltak i byen i år

I trikketraseen bygger vi et betongfundament som trikkesporene ligger på. Et godt fundament er avgjørende for at trikkeskinnene skal ligge stabilt.  

Asfalt og fuger skal bidra til at vann ikke trenger ned i betongen. Vann som fryser til is, medfører at asfalt og fuger «krakelerer». I tillegg blir asfalten nedslitt av all trafikken fra busser og biler.  Vi må derfor jevnlig frese asfalt, reasfaltere og fornye fuger. Trikkeskinner trenger vedlikehold og tilstanden avgjør om de må skiftes ut. Hvert år blir utvalgte strekninger slipt med en skinnesliper.  

Grünerløkka

Thorvald Meyers gate: Denne sommeren har Sporveien utbedret signalanlegget til trikken i den nederste delen av Thorvald Meyers gate. 

Trondheimsveien: Vi har boltet fast sporet i nedre delen av Trondheimsveien, fra krysset Herslebs gate/Trondheimsveien til og med holdeplassen Heimdalsgata. 

I år skal vi frese, asfaltere og fuge langs trikkeskinnene ved Kirkeristen. FOTO: Tonje Bergmo/Sporveien

Kirkeristen

I uke 32 fortsetter vi arbeidet ved Kirkeristen. Vi skal frese og reasfaltere langs trikkeskinnene mellom Storgata og Torggata. Arbeidet må gjøres om natten, når trikken ikke kjøres.

Stortorvet

Sporveien utførte vedlikeholdsarbeid med dekketiltak i Kirkegata, Kongens gate og Storgata. Arbeidet startet i september og omfattet fresing, reasfaltering og fuging langs trikkeskinnene. 

For å sikre trygge forhold, ble arbeidene utført på kveld og natt. I Storgata foregikk arbeidet fra Kirkeristen til krysset Storgata/Nygata.

Kjelsås

Det er gjennomført arbeid med dekketiltak og utbedring av sporfelt i Midtoddveien, samt utført fuging ved vendesløyfa for trikken ved trikkehallen. Arbeidet er utført om natten, med opphold i innsovningsperioden mellom 23 og 01.

Støydispensasjon for arbeidene ligger her: Dispensasjon - Midtoddveien.pdf

Kjelsåsveien og utenfor Grefsen vognhall: Arbeid med dekketiltak ble gjennomført i løpet av høsten.  

Bislett

Sporveien startet med forberedende arbeider i september, før vi gikk i gang med asfaltering langs trikkeskinnene i Thereses gate. Sporveien gjennomførte utbedringer i form av fresing og reasfaltering av slitelag, og reetablerte fuger langs skinnene i Thereses gate.

Vi jobbet gjennom høsten fra rundkjøringen ved Bislett stadion til og med krysset Thereses gate/Ullevålsveien og Adamstuen holdeplass. I forbindelse med reasfaltering ble også noen kummer utbedret/byttet.

Arbeidstiden var i all hovedsak fra mandag til fredag mellom kl. 19 og 06. 

Støydispensasjon for arbeidene ligger her: Støydisepensasjon Thereses gate.pdf

Andre tiltak

Jevnlige befaringer, kontroller og vurderinger av trikkenettet avdekker avvik fra teknisk regelverk. Trikkens infrastruktur ha et godt sikkerhetsnivå. 

Oppdages avvik må Sporveien ut og fikse dette raskt, for å kunne holde driften i gang.

Gamlebyen

Vi har fuget langs trikkeskinnene på Ekebergsiden av Geitabru og ferdigstilt sportiltakene vi startet på i fjor høst. Arbeidene er i hovedsak utført på dagtid i løpet av våren 2024. 

Sporveien skal ferdigstille arbeidet vi startet på Geitabru. FOTO: Tonje Bergmo/Sporveien

Det er i tillegg noe asfaltering som gjenstår på ytterkant av inngående og utgående spor langsmed holdeplassene på Oslo Hospital. 

Proaktiv førstehjelp 

Påleggssveising er utbedring av eksisterende skinner. Sporveien tar vare på det vi har, og påleggssveising gjør vi for å sikre at trikkeskinnene har en skinneprofil som er i henhold til teknisk regelverk. Vi kaller det «proaktiv førstehjelp» og det er et arbeid vi foretar før vi må bytte ut hele sporet.

Vi skal påleggsveise: 

  • Kurve i Holtegata x Briskebyveien, inngående og utgående spor. 
  • Kurve i Frognerveien x Vestheimgata, utgående spor. 

 Sporveien jobber i tillegg kontinuerlig med å vedlikeholde fuger langs trikkeskinnene. Dette er en standardjobb som vi utfører gjennom sommerhalvåret, hvert år. 

Skinnesliping 

Hvert år gjennomfører Sporveien skinnesliping av skinner på utvalgte steder. Dette arbeidet starter opp til sommeren og strekker seg over noen måneder. Det er planlagt 35 skift, som tilsvarer omtrent 12-15.000 meter skinner.

Arbeidet utføres av eksterne entreprenører sammen med Sporveien. Skinnesliping blir varslet på forhånd til de naboene dette gjelder. Vi kommer tilbake til hvor og eksakt når skinnesliping skjer.