Trikken samler inn data om trafikkbildet i Oslo
Fra februar 2025 vil en spesialutstyrt trikk kjøre i Oslo. Trikken har sensorer og kameraer som filmer og samler inn data om trafikkbildet.
Publisert:

Fakta om prosjektet
-
Status
Utvikling
-
Gjelder
Alle
-
Byggeperiode
2025-2026
På denne siden
Bakgrunn
Sporveien kartlegger hvorvidt teknologi kan ytterligere forbedre trafikksikkerheten til trikken.
Moderne personbiler har ulike sikkerhets- og assistansefunksjoner som for eksempel kan hjelpe føreren med å bremse ved fare for kollisjon. De nye trikkene i Oslo kan utstyres med lignende teknologi, men løsningene er ikke ferdigutviklet.
Sporveien deltar sammen med trikkeprodusenten CAF i et forsknings- og utviklingsprosjekt på oppdrag fra EU. Prosjektet, som heter R2DATO, tester hvordan teknologi kan brukes til å gjøre reiser med skinnegående kjøretøy tryggere, mer pålitelige og mer kostnadseffektive. Svarene som Sporveien bidrar til å finne kan være med på å sette standarden for slike løsninger i Europa.
Utvikling og utprøving av førerassistansefunksjoner er et ledd i dette prosjektet. Datainnsamlingen som nå foregår i Oslo, er et viktig steg på veien mot å utvikle slike assistansefunksjoner.
Gjennom prosjektet har Sporveien allerede demonstrert hvordan de nye trikkene kan fjernstyres inne på lukket baseområde.
Hvorfor gjør Sporveien dette?
Sporveien har en nullvisjon for skader og ulykker. For personbiler er det godt dokumentert at assistansefunksjoner for eksempel kan bidra til å forhindre og redusere omfanget av kollisjoner. Hensikten med prosjektet er å undersøke om det er mulig å utvikle funksjoner til de nye trikkene som kan:
- Gi en mykere og sikrere reise for deg om bord i trikken
- Forhindre konflikt og kollisjon med andre kjøretøy
- Bedre forutsi andre trafikanters bevegelser for å unngå brå oppbremsing
- Avlaste fører ved å holde oversikt over trafikkbildet og varsle om mulige hindre eller farer
- Gi en mer bærekraftig og energieffektiv drift
Hva samles inn?
Trikken er utstyrt med kameraer og ulike sensorer i begge ender av trikken. Trikken filmer og samler inn data i den retningen trikken kjører. Hensikten med dette er å kunne jobbe med maskinlæring og simulering, hvor dataene brukes til å trene opp systemer som for eksempel skal kunne forstå risiko for kollisjon. Les mer om hva som samles inn og hvordan dataene behandles i den juridiske informasjonen på denne siden.
Hvorfor må det samles inn data?
Trikken kjører i et komplekst trafikkbilde og sammen med biler, syklister, gående og andre trafikanter. For å kunne utvikle assistansefunksjoner som er pålitelige og gir en faktisk forbedring av sikkerheten, må systemene trenes med data fra den virkelige verden. Gjennom maskinlæring og simulering kan systemene lære seg å skille mellom situasjoner der det for eksempel er fare for kollisjon, og situasjoner som er ufarlige.
Hvilke trikker samler inn data?
I februar 2025 begynner trikk nummer 455 å samle inn data. Denne trikken er merket tydelig med nummer 455 foran og bak, og er foliert på sidene med informasjon om at trikken samler inn data. Senere i år kan også trikk nummer 456 samle inn data. Øvrige trikker i Oslo deltar ikke i datainnsamlingsprosjektet.
Vil jeg merke noen forskjell når det samles inn data?
Trikken som samler inn data er utstyrt med sensorer og kameraer som de andre trikkene ikke har. Ellers fungerer denne trikken helt på samme måte som de andre nye trikkene som kjører i Oslo. Det sitter fortsatt en fører på vanlig førerplass, og trikken betjenes på samme måte som øvrige nye trikker. Du som reiser med denne trikken, vil ikke merke noen forskjell på denne og andre trikker.
Hva skjer når datainnsamlingen er ferdig?
Etter hvert skal Sporveien sammen med trikkeprodusenten CAF begynne testing av ulike assistansefunksjoner til trikkene. Disse funksjonene vil bygge på erfaringene fra datainnsamlingen. Vi kommer tilbake med mer informasjon når det er aktuelt å begynne testing av assistansefunksjonene.
Har du spørsmål om datainnsamlingen?
Juridisk informasjon
INFORMASJON OM FILMING OG INNSAMLING AV DATA PÅ EN AV SPORVEIENS TRIKKER
For å oppfylle forpliktelsene fastsatt i artikkel 14 i forordning (EU) 2016/679 fra Europaparlamentet og Rådet datert 27. april 2016 om vern av fysiske personer i forbindelse med behandling av personopplysninger og om fri utveksling av slike opplysninger gis følgende informasjon:
Sporveien og Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, SA (CAF), leverandør av trikkene, samarbeider gjennom EU-prosjektet “Flagship Project 2: R2DATO – Rail to Digital automated up to autonomous train operation” om utvikling av autonom funksjonalitet for trikk. Som del av dette prosjektet er én av Sporveiens trikker utstyrt med videokameraer som filmer trikkens omgivelser og sensorer som registrerer bevegelser rundt trikken.
Dette gjøres for å kunne oppdage hindringer og ulike objekter langs trikkens vei og datainnsamlingen benyttes til å utvikle verktøy for 3D-modellering og simuleringer som muliggjør testing og utvikling av autonom funksjonalitet for trikk, som vil kunne gi et forbedret kollektivtilbud i fremtiden.
Selv om dette ikke er formålet, vil datainnsamlingen kunne innebære innsamling av personopplysninger gjennom filming av personer og registreringsskilt på kjøretøy. Filmingen vil skje i perioden februar 2025 til september 2026 og ikke overstige 90 minutter per dag. Trikken som filmer og samler data vil være utstyrt med informasjon langs trikkens side. Alle personopplysninger vil bli innsamlet, benyttet, lagret og til slutt slettet i tråd med gjeldende personvernregelverk.
Det rettslige grunnlaget for databehandlingen er den legitime interessen til CAF og Sporveien i å gjennomføre et innovasjonsprosjekt for autonome trikker og videre å utvikle metoder og verktøy for 3D-modellering og simuleringer, som muliggjør opprettelsen av simulerte og virtuelle miljøer for å gjennomføre tester av autonome trikker.
Dataene som samles inn vil ikke bli overført til tredjeland eller internasjonal organisasjon. CAF og Sporveien vil kun utlevere dataene til følgende kategorier av mottakere:
- Leverandører av persepsjonsteknologi som samarbeider med CAF og Sporveien for å oppnå deres mål.
- Offentlige myndigheter og organer som krever tilgang til dataene på grunn av juridiske forpliktelser eller oppdrag utført i allmennhetens interesse.
De innsamlede dataene vil bli oppbevart i maksimalt 6 måneder. Etter denne perioden vil dataene bli anonymisert.
CAF og Sporveien er forpliktet til å sikre konfidensialiteten til de innsamlede personopplysningene. I tråd med denne forpliktelsen er det vedtatt nødvendige sikkerhetsnivåer for å beskytte personopplysninger og etablert tekniske sikkerhetstiltak for å forhindre tap, misbruk, endring, uautorisert tilgang og tyveri av de oppgitte personopplysningene.
Rettigheter til tilgang, retting, sletting, begrensning, samt retten til portabilitet av personopplysninger og til å ikke bli gjenstand for automatiserte avgjørelser, kan utøves ved å sende en forespørsel til:
- Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, SA, med registrert kontor på Calle José Miguel Iturrioz, 26, 20200 Beasain, Gipuzkoa, eller til følgende e-postadresse: dpo@caf.net.
- Sporveien Trikken AS, med registrert kontor på Økernveien 9, Postboks 2857, Tøyen, N-0608 Oslo, eller til følgende kontaktadresse: datatrikk@sporveien.com
Videre gjør vi oppmerksom på adgangen til å klage til Datatilsynet ( www.datatilsynet.no Åpnes i ny fane ).
For mer informasjon om utviklingsprosjektet for autonome trikk, se følgende adresse: https://projects.rail-research.europa.eu/eurail-fp2/ Åpnes i ny fane
Legal information
INFORMATION ABOUT FILMING AND DATA COLLECTION ON ONE OF SPORVEIEN'S TRAMS
To fulfil the obligations set forth in Article 14 of Regulation (EU) 2016/679 of the European Parliament and of the Council dated April 27, 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free circulation of such data, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, SA (hereinafter referred to as CAF) and Sporveien Trikken AS (hereinafter referred to as Sporveien) hereby provide the following information:
Sporveien and CAF, the supplier of the trams, are collaborating through the EU project “Flagship Project 2: R2DATO – Rail to Digital automated up to autonomous train operation” on the development of autonomous functionality for trams. As part of this project, one of Sporveien's trams is equipped with video cameras that film the tram's surroundings and sensors that detect movements around the tram.
This is done to detect obstacles and various objects along the tram's path, and the data collection is used to develop tools for 3D modeling and simulations that enable testing and development of autonomous functionality for trams, which could provide an improved public transport service in the future.
Although this is not the purpose, data collection may involve the collection of personal data through the filming of people and vehicle license plates. Filming will take place from February 2025 to September 2026 and will not exceed 90 minutes per day. The tram that films and collects data will be equipped with information along the side of the tram. All personal data will be collected, used, stored, and eventually deleted in accordance with applicable data protection regulations.
The legal basis for data processing is the legitimate interest of CAF and Sporveien in carrying out an innovation project for autonomous trams and further developing methods and tools for 3D modeling and simulations, which enable the creation of simulated and virtual environments to conduct tests of autonomous trams.
The collected data will not be transferred to third countries or international organizations. CAF and Sporveien will only disclose the data to the following categories of recipients:
- Suppliers of perception technology who collaborate with CAF and Sporveien to achieve their goals.
- Public authorities and bodies that require access to the data due to legal obligations or tasks carried out in the public interest.
The collected data will be retained for a maximum of 6 months. After this period, the data will be anonymized.
CAF and Sporveien are committed to ensuring the confidentiality of the collected personal data. In line with this commitment, necessary security levels have been adopted to protect personal data, and technical security measures have been established to prevent loss, misuse, alteration, unauthorized access, and theft of the provided personal data.
Rights to access, rectification, deletion, restriction, as well as the right to data portability and not to be subject to automated decisions, can be exercised by sending a request to:
- Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, SA, with registered office at Calle José Miguel Iturrioz, 26, 20200 Beasain, Gipuzkoa, or to the following email address: dpo@caf.net.
- Sporveien Trikken AS, with registered office at Økernveien 9, PO Box 2857, Tøyen, N-0608 Oslo, or to the following contact address: datatrikk@sporveien.com
Furthermore, we draw attention to the right to file a complaint with the Norwegian Data Protection Authority ( www.datatilsynet.no Åpnes i ny fane ).
For more information about the development project for autonomous trams, see the following address: https://projects.rail-research.europa.eu/eurail-fp2/ Åpnes i ny fane