Ekebergbanen nedre

Vi skifter skinner og gjør nødvendig vedlikehold langs nedre del av Ekebergbanen. Trikken var tilbake på nye spor i mai, nå gjenstår siste del av etterarbeidet

Holtet trikkeholdeplass

Holtet trikkeholdeplass. Foto: Sporveien AS

Fakta om prosjektet

  • Status

    Bygging

  • Gjelder

    Trikkelinje: 13 og 19

  • Byggeperiode

    Sept 2023 – desember 2024

På denne siden

Vi jobber for tiden med etterarbeid på den nedre delen av Ekebergbanen. Arbeidet består blant annet av pakking rundt sporene og justering av kontaktledningsfester til trikkens strømledning. I prosjektet har det hele veien vært viktig å gjenåpne strekningen for trikken så snart det har vært praktisk mulig, noe som skjedde i mai. Nå jobber vi målrettet med å få siste restarbeider på plass, og når disse er ferdige, vil de reisende oppleve jevnere fart og kortere reisetid på linje 13 og 19.

Nattarbeid fra 2. november

Det er planlagt nattarbeid på Ekebergbanens nedre del fra 2. november, fra rundkjøringen ved Konows gate i retning Ekebergparken holdeplass.  

Arbeidet består av etterarbeid langs trikketraseen med pakking rundt sporene, sveising, sliping og kapping av trikkeskinner, samt justering av kontaktledningsfester. Det vil være anleggsmaskiner på stedet. 

  • Det vil i de nærmeste ukene arbeides mellom kl 01 og 06.

  • Arbeidet vil periodevis kunne oppleves støyende i kortere tidsintervaller om gangen.

  • Det vil ikke utføres sterkt støyende arbeid i innsovningsperioden mellom kl 23 og 01.


Vi jobber målrettet med å få siste restarbeider på plass, og når disse er ferdige, vil de reisende oppleve jevnere fart og kortere reisetid på linje 13 og 19. Det er gitt støydispensasjon fra Bydel Gamle Oslo til å gjennomføre arbeidet, se støydispensasjonen her (ekstern lenke) Åpnes i ny fane


Vi beklager eventuelle ulemper som arbeidet medfører, og takker for alles forståelse og tålmodighet.

Hva har blitt gjort?

Sporveien har skiftet ut gamle og slitte trikkespor mellom Oslo Hospital og Ekebergparken. Arbeidet har vært meget omfattende og gjelder begge kjøreretninger.

Det gjenstår en del etterarbeider etter at trikken har begynt å gå. 

I løpet av prosjektperioden har vi:  

  • Skiftet ut gamle og slitte trikkeskinner.
  • Skiftet pukk og gamle sviller.
  • Lagt nye kabelkanaler.
  • Skiftet kontaktledningsmaster og -anlegg.
  • Byttet sporveksler og lagt nye spor over Geitabru.
  • Sikret fjell mellom Ekebergparken og Konows gate.

Hvorfor gjør vi dette?

Tiltakene er samfunnskritisk nødvendige for å fortsette å kjøre trikk på en trygg og effektiv måte på Ekebergbanen. Strekningen har vært så nedslitt at trikken av sikkerhetshensyn har kjørt med redusert hastighet. I tillegg gjør veksten i Oslo indre by det nødvendig å ruste opp Ekebergbanen, for å frakte flere reisende i fremtiden. 

Når arbeidet nå er ferdig, vil du oppleve jevnere fart og kortere reisetid på linje 13 og 19. Strekningen vil dessuten holde moderne standard og tåle mer trafikk.

Når arbeidet er ferdig, vil du oppleve jevnere fart og kortere reisetid på linje 13 og 19.

Har du spørsmål?

Har du flere spørsmål relatert til prosjektet kan du sende oss en e-post. Husk å merke emnefeltet med prosjektets navn. 

Informasjon til naboer

Som nabo kan det være krevende når Sporveien arbeider i og ved spor og stenger linjer og veier. Vi gjør vårt beste for å unngå ulemper for dere som bor i nærheten og varsler så godt vi kan via tekstmeldinger og andre kanaler når vi må arbeide om natten. 

I tillegg orienterer vi på disse sidene om framdriften i prosjektet, og hva dere kan gjøre hvis dere opplever uforholdsmessig støy i anleggsperioden. 

Er du nabo til et av våre prosjekter?

Her finner du relevant informasjon dersom du blir påvirket av et av våre byggeprosjekter.

Oppdatert rutetilbud finner du i Ruter-appen og på ruter.no