Prosjekter og arbeid
Vi bygger, utvikler og forvalter infrastruktur for trikk og T-bane i Oslo og Akershus. Se prosjektene våre og det vi jobber med akkurat nå.
-
Vi skal oppgradere traseen på strekningen fra Henrik Ibsens gate til Riddervolds plass.
-
Sporveien planlegger oppgradering av Brynseng T-banestasjon for å styrke knutepunktet Brynseng og legge til rette for bedre kollektivtransport og byutvikling.
-
Sporveien bygger ny T-banestasjon på Holmenkollbanen, som får navnet Diakonhjemmet. Stasjonen vil ligge tett på en ny videregående skole, VID Vitenskapelige Høgskole og Diakonhjemmet sykehus, og stasjonen åpner etter planen innen utgangen av 2027.
-
Sporveien Bussanlegg AS etablerer et nytt helelektrisk bussanlegg i Frogn kommune.
-
Vi skifter skinner og gjør nødvendig vedlikehold langs nedre del av Ekebergbanen. Trikken var tilbake på nye spor i mai, og etterarbeidet ble ferdig før jul.
-
T-banens verksted på Etterstad skal oppgraderes for økt kapasitet og produksjon.
-
En rekke store T-baneprosjekter skjer samtidig som Fornebubanen bygges. Oppgradering av Majorstuen stasjon, nytt signalsystem CBTC og nye vogner til T-banen (M4) er avgjørende for å skape økt kapasitet i hele T-banenettet og ta imot Fornebubanen.
-
Arbeidet vil forlenge levetiden på dagens infrastruktur, sikre en mer stabil drift, og legge til rette for økt kapasitet på T-banenettet.
-
Holmenkollbanen er preget av slitt infrastruktur. Oppgraderingene vil sikre en mer stabil drift, bedre reisekomfort og legge til rette for fremtidig trafikkvekst.
-
Vi ønsker å omregulere Holtet trikkebase fra bolig til samferdselsanlegg.
-
Sporveien oppgraderer likerettere til T-bane og trikk for å sikre god strømforsyning, imøtekomme tekniske krav og sørge for en trygg og sikker drift.
-
Sporveien planlegger fornyelse av kontaktledningsanlegget mellom Thune og Lilleakerveien.
-
Majorstuen stasjon skal få flere adkomster, større plattformer og en ny gangbru. Hovedarbeidene finner sted 2025-2026, og sommeren 2025 vil stasjonen være stengt for passasjerene fra skoleferien starter til andre halvdel av september.
-
Sporveien har bestilt 20 nye T-banevogner med levering i perioden 2027-2030. T-banen er dermed sikret tilstrekkelig antall vogner til åpningen av Fornebubanen i 2029.
-
Vi innfører nytt signalsystem for T-banen, som vil gi bedre flyt og høyere kapasitet.
-
Sporveien forbereder et omfattende arbeid med trikkens infrastruktur, mellom Parkveien og Bislet holdeplass.
-
Vi tester ny teknologi som skal gjøre reisen tryggere, mer pålitelig og kostnadseffektiv.
-
Sporveien ønsker å etablere en ny lakkhall på Ryen verksted for hellakkering og andre overflatebehandlinger på T-banens MX3000-vognsett. En ny lakkhall vil bidra til økt driftssikkerhet og kundetilfredshet, og forlenge levetiden på MX3000-flåten.
-
Banestrekningen fra Stortinget til Nationaltheatret er en av Sporveiens mest trafikkerte, og er en viktig del av «navet» i T-banenettet. God infrastruktur på denne strekningen er essensielt for å opprettholde god regularitet.
-
De nye trikkene er universelt utformet og vil gi Oslo et moderne og robust trikketilbud.
-
Sporveien gjennomfører omfattende oppgraderinger på T-banens sentrumsstasjoner.
-
Sporveien Bussanlegg AS etablerer helelektrisk bussanlegg i Nordre Follo.
-
Sporveien skal bygge et nytt verksted på Skullerud for å møte behovet for utvidet verkstedkapasitet.
-
Vi oppgraderer T-banestasjonene våre for å gjøre dem mer tilgjengelige for alle.
-
Sporveien oppgraderer Trondheimsveien og foretar en omfattende fornyelse av trikketraseen mellom Nybrua og Sinsenkrysset holdeplass.
-
Det planlegges for ny adkomst til Tøyen T-banestasjon, med beliggenhet i Finnmarkgata.
-
Trikkenettet i Oslo har omtrent 250 sporveksler som er nødvendige for at trikken skal kunne skifte retning. Sporvekslene krever jevnlig vedlikehold, og noen ganger må de byttes ut.
-
Det ligger mye arbeid bak en trikk som er i rute. Her er en oversikt over det mest synlige vedlikeholdsarbeidet Sporveien har gjort og gjør på trikkens infrastruktur i 2024.