Nye trikker til Oslo
De nye trikkene er universelt utformet og vil gi Oslo et moderne og robust trikketilbud.
Publisert:
Fakta om prosjektet
-
Status
Bygging
-
Byggeperiode
2009-2025
På denne siden
Trikkeparken skiftes ut
Dagens trikkepark med trikker fra 1979 og 1995 er moden for utskifting. Desember 2013 vedtok Oslo kommune kjøp av 87 nye trikker til en kostnadsramme på 4,1 milliarder kroner. Leverandøren får en opsjon på levering av ytterligere 60 trikker.
Målet med de nye trikkene er å gi Oslo et moderne, robust og kostnadseffektivt trikketilbud for alle reisende. En etter en blir de satt ut i trafikk når godkjenning for kjøring ute i trafikk foreligger.
Bakgrunn
Oslo er en by som har hatt en stor befolkningsvekst. Med den øker behovet for en effektiv og god kollektivløsning.
Trikkeprogrammet vil løfte trikkens rolle i kollektivtrafikken og legge grunnlaget for fremtidens reiser i byen. Programmet ledes av Sporveien, som samarbeider tett med Ruter, Oslo Vognselskap og Bymiljøetaten om gjennomføringen. I tillegg er Vann- og avløpsetaten en viktig medspiller i mange av infrastrukturprosjektene som omfatter endringer i vann- og avløpssystemene i byen.
Det er lagt opp til at de nye trikkene er standardtrikker med en velutprøvd teknologi tilpasset Oslos forhold.
Trikkene får teknisk navn etter når de er bestilt. Per 2024 så har vi fortsatt SL79 og SL95 kjørende i trafikk. SL står for Sporvogn Ledd og tallet bak for året de er bestilt.
Historikk
Behovet for nye trikker og oppgradering av infrastruktur har vært erkjent lenge. De første forberedelsene til trikkeanskaffelsen starter i 2009.
Konseptutvalgsutredning for kjøp av nye trikker blir levert. Denne, sammen med første kvalitetssikring, anbefaler at det blir etablert et program der både infrastruktur, baser og trikker blir lagt inn.
Sommeren 2014 blir det etablert et forprosjekt med formelt mandat for å starte trikkeanskaffelsen.
Ruter ved Trikkeprogrammet får bestilling fra Bymiljøetaten om å starte et forprosjekt for anskaffelse av nye trikker basert på rammebetingelsene i konseptutvalgsutredningen.
Arbeidet med forprosjektet gjennomføres og rapporten blir levert i mai 2015. Høsten 2015 overføres ansvaret for Trikkeanskaffelsen fra Ruter til Sporveien.
- desember: Bystyret vedtar kjøp av 87 nye trikker.
- desember: Arbeidet med prekvalifisering av leverandører starter.
Mars: Prekvalifisering av potensielle leverandører for nye trikker til Oslo kunngjøres via
www.doffin.no
Åpnes i ny fane
, den nasjonale kunngjøringsdatabasen for offentlige anskaffelser.
September: Prekvalifiseringen er fullført og seks leverandører blir invitert til å legge inn anbud.
Mai: Frist for innlevering av tilbud på nye trikker. Evalueringsprosessen starter.
Juni: Sporveien tildeler kontrakt for nye trikker til den spanske leverandøren CAF.
Trikkene får navnet SL18. Dette står for Sporvogn Ledd og årstallet de ble bestilt.
Kontraktsinngåelse med den valgte leverandøren CAF, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA.
Oppstart innfasing av nye trikker er planlagt ved at den første trikken kommer for testkjøring i Oslo. Test på vinterføre er en viktig del av denne testingen. Hovedtiltakene for infrastrukturen og basekapasiteten skal være på plass.
Leveranse og driftsetting av nye trikker.
Alle 87 trikker er planlagt levert Oslo innen utgangen av 2025.
Gevinster ved kjøp av nye trikker
- Oslo får nye, moderne trikker med universell utforming.
- De nye trikkene har god plass om bord, som gjør at flere kan reise kollektivt i hovedstaden på en enklere og mer effektiv måte.
- Nye trikker gir Oslo et energieffektivt og driftssikkert trikketilbud.
- Flere trikker med økt kapasitet forbedrer trikketilbudet i Oslo og forsterker kollektivtilbudet.
- Trikken er utslippsfri og bidrar til en renere og mer miljøvennlig hovedstad.
- Trikken forsterker byutviklingen. Det er attraktivt å bo og drive næringsvirksomhet i områder med trikk.
- Oslo får et nytt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud
Universelt utformede trikker
Resultatet av den lange prosessen oppleves nå av trikkepassasjerene i Oslo. De nye trikkene byr på innovative og inkluderende løsninger som kommer passasjerer og ansatte til gode. Trikken er integrert i bybildet med et vennlig og tydelig design.
De nye trikkene har flere og bredere dører på begge sider. Dørene er på nivå med plattformene, og det er ingen trinn som hindrer adkomsten. Dermed kan reisende med barnevogn og rullestol trille rett inn og også gjennom hele trikken, siden gulvet er uten høydeforskjeller.
God oversikt gjennom vognen og store åpne områder i inngangspartiet gjør at passasjerflyten forbedres. Reisende kan enkelt komme av og på og lett forflytte seg inni vognen. Dette påvirker også reisens effektivitet, siden trikken får kortere oppholdstid på holdeplassene. Kapasiteten har også økt betraktelig.
Gjennomtenkte løsninger
Tydelige visuelle og auditive signaler, klare merkinger og ryddig interiørdesign gjør at alle lett får oversikt.
Grepene som er gjort for å gjøre trikkene mer tilgjengelige har gitt flere positive ringvirkninger. Kapasiteten er doblet, uten å doble antallet trikker, og tiden som går med til av- og påstigning er redusert.
Kommunikasjon og kontakt
Sporveien er ansvarlig for anskaffelsen av nye trikker og vil informere om prosjektet gjennom en rekke kanaler, deriblant:
- Sporveiens sosiale kanaler: Facebook, Instagram og LinkedIn.
- Artikler på dette informasjonsnettstedet, sporvveien.no
- Artikler i media