Oppgradering av Majorstuen stasjon

Majorstuen stasjon skal få flere adkomster, større plattformer og en ny gangbru. Hovedarbeidene finner sted 2025-2026, og sommeren 2025 vil stasjonen være stengt for passasjerene fra skoleferien starter til andre halvdel av september.

Majorstuen T-banestasjon

Majorstuen T-banestasjon i 2017. Foto: Sporveien AS

Fakta om prosjektet

  • Status

    Bygging

  • Gjelder

    T-banestasjon: Majorstuen

  • Byggeperiode

    2024 - 2028

På denne siden

I mai i år begynte Sporveien arbeidet med å fornye og oppgradere Majorstuen T-banestasjon. Formålet med oppgraderingen er å redusere stasjonsoppholdstiden for T-banetogene, slik at det blir plass til flere tog gjennom sentrumstunnelen hver time. Dermed skaper vi plass for togene fra Fornebubanen som kommer i 2029, og vi gjør det mulig med flere avganger på Kolsås- og Grorudbanen.

Oppgraderingen av Majorstuen T-banestasjon skal ikke bare fjerne en flaskehals for T-banen. Ved å bygge ny gang- og sykkelbru åpnes også hele Majorstuen-området opp, og reisende mellom Sørkedalsveien og Slemdalsveien kan krysse sporene enklere og mer effektivt.

Illustrasjon av en T-banestasjon. Skinner med T-bane i midten med bygg på hver side av skinnene.

Ny gangbru gir langt bedre fremkommelighet i Majorstuen-området. Illustrasjon: Team Major

Dette skal skje - hel- og delstengt til sommeren

Prosjektet "Oppgradert Majorstuen stasjon" skal rette ut sporene og plattformene, bygge lengre tak over plattformene, etablere en ny gang- og sykkelbru, og lage mer effektive og flere adkomster for passasjerene. Dagens stasjonsløsning med to hovedspor skal videreføres, mens midtsporet fjernes.

Oppgraderingsarbeidene på Majorstuen stasjon innebærer etter alle praktiske formål en total renovering av hele stasjonsområdet. Dette har konsekvenser for passasjerene i 2025:

Fra skoleferien starter (23. juni) vil stasjonen stenge for av- og påstigning, men togene kan passere stasjonen. Det betyr at Majorstuen stasjon er stengt, men at resten av T-banenettet påvirkes i liten grad.

To uker senere (5. juli) stenger også T-banetrafikken forbi. Da skal skinner og sviller fjernes og infrastrukturen bygges helt på nytt. I fire-fem uker er stasjonen helstengt, og ingen tog kan passere. Dette er på sommeren når mange tar ferie og det er færrest reisende.

Denne perioden påvirker stengningen av Majorstuen stasjon resten av T-banenettet i stor grad. På Ringen snur togene på Ullevål stadion, og i sentrum snur togene på Stortinget. Det blir buss for bane på Holmenkollbanen (som vil vedlikeholdes når den uansett må stenge). Ruter vil i god tid gi passasjerene informasjon om avvikstrafikken, og Ruter-appen vil vise alternative reiseruter.

Fra rundt 10. august er man tilbake til delstengt stasjon med passerende tog. I andre halvdel av september er oppgraderingen av stasjonen kommet så langt at passasjerene igjen kan bruke Majorstuen stasjon.

– Arbeidene i hovedentreprisen skal utføres fra april 2025 og pågå til forsommeren 2026. Den mest intensive fasen blir totalbruddet med stengt spor 5. juli - 10. august 2025, men også ukene før og etter totalbrudd blir hektiske med stengte plattformer. Togene kan passere, men ikke stoppe på stasjonen i  perioden med delstengt, forteller byggeleder Anders Aamodt.

Total renovering

Forberedende arbeider som blant annet omfatter riving og fjerning av eksiserene bygg, har pågått siden mai. Den store kontrakten for hovedentreprisen ble utlyst i juli, og seks leverandører ble pre-kvalifisert. Tilbudsfristen var 14. oktober. I månedsskiftet november/desember forventer vi å ha valgt entreprenør. Den oppgraderte stasjonen skal bygges innenfor gjeldende reguleringsplan.

Hovedentreprisen for oppgraderingsarbeidene på Majorstuen stasjon omfatter etter alle praktiske formål en total renovering av hele stasjonsområdet. Det vil bli utskifting av blant annet spor og tekniske utstyr, drenering, plattformer m/ tak, ramper, trapper og kiosk. I tillegg kommer bygging av ny gang- og sykkelbru over sporene vest på stasjonsområdet.

Flere fagmedier har omtalt kontrakten for hovedentreprisen:

Lyser ut stor-kontrakt om kort tid for Majorstuen stasjon • Byggeindustrien Åpnes i ny fane

Fem norske og en spansk skal kjempe om Majorstuen stasjon • Byggeindustrien Åpnes i ny fane

Oppgradering av Majorstuen Stasjon: Statlig støtte og økt passasjertall Åpnes i ny fane

– En nøkkelkontrakt for Oslo - Samferdsel & Infrastruktur (samferdselinfra.no) Åpnes i ny fane

 

Plattformer og spor rettes ut, og dagens midtspor fjernes. Illustrasjon: Team Major

Oppgradert og mer effektiv stasjon

Dagens stasjon er utformet slik at av- og påstigning tar for lang tid. Blant annet fører dagens løsning til at dørene lengst vest på vognene sjeldent blir benyttet. For mange reisende blir stående i kø for å stige på gjennom dørene nærmest Majorstukrysset.

Ved å etablere nye innganger til stasjonsområdet og rette ut plattformene får passasjerene en bedre reise. Det blir enklere å ferdes på stasjonsområdet for de med rullestol eller barnevogn, og passasjerene kan lettere spre seg langs hele plattformen. 

Dagens trange trakt forsvinner, og passasjerer i retning vest går rett frem på fortauet for å komme til plattformen. Illustrasjon: Team Major

Sentral for fremtidens T-banesystem

I 2029 kommer Fornebubanen med planlagte åtte nye avganger i timen. I dag er det 28 avganger i timen i østover fra Majorstuen T-banestasjon. Majorstuen er sentral for fremtidens T-banesystem og må oppgraderes. Samlet vil denne oppgraderingen, i tillegg til nytt signal- og sikringsanlegg, legge til rette for en kapasitet på 36-40 tog i timen i hver retning gjennom sentrumstunnelen. Det innebærer hyppigere avganger på alle sentrumsstasjonene.

Økt kapasitet skaper plass både for Fornebubanen, og for flere avganger til/fra Grorud og Vestli på linje 5.

Ny gangbru 

Gangbruen blir i vestenden av stasjonen og vil gi en ny forbindelse mellom Sørkedalsveien og Slemdalsveien. Den blir universelt utformet og vil gjøre det lettere å krysse sporene, som i dag er en barriere i området. Den vil spesielt gi en god forbindelse for syklister utenom travle Kirkeveien.  

Ny gangbru og flere adkomster vil gjøre stasjonen langt mer tilgjengelig og enklere å ferdes på. Illustrasjon: Team Major

 

Er du nabo til et av våre prosjekter?

Her finner du relevant informasjon dersom du blir påvirket av et av våre byggeprosjekter.

Nyheter og nabovarsler 

Majorstuen stengt lørdag 4. januar

Lørdag den første helgen etter nyttår blir det ingen trafikk til eller forbi Majorstuen stasjon. Det er signaltekniske arbeider som må utføres, blant annet flytting av teknisk rom. Dermed forsvinner signalene ved stasjonen, og togene kan ikke kjøre forbi. Det vil samtidig gjøres noe kabelarbeid fra eksterne leverandører som krever stengt spor.

Arbeidene er ikke støyende.

Riving av to bygg ved plattformen 13.-24. januar

De velkjente røde brakkene på plattformen mot sentrum, og teglsteinshuset vest for disse (Sangerhallen) skal rives i januar.

Dette er mer krevende enn man skulle tro. Teglsteinshuset ligger så tett opp til sporet at vi er pålagt å opprette en barriere mellom anleggsområdet og T-banetrafikken. Dette får vi ikke til uten å dirigere trafikken via midtsporet på stasjonen.

Sporveien har nå testet dette kjøremønsteret, og ser at T-banen får kjørt færre avganger forbi Majorstuen stasjon og at tilbudet må reduseres betydelig. For T-banens passasjerer er ikke dette holdbart over tid, og OMS-prosjektet har derfor kun fått innvilget to uker til rivearbeidene. Innenfor denne tidsrammen er det umulig å få fullført jobben uten å jobbe et antall netter.

Det vil derfor bli døgnkontinuerlig arbeid fra mandag morgen kl 07 til torsdag kveld kl 23 i både uke 3 og 4, altså 13.-16. januar og 20.-23. januar. Det skal ikke jobbes i innsovningsperioden kl. 23-01 disse dagene.

Teglsteinshuset må rives for å kunne rette ut plattformen og dermed sikre effektiv av- og påstigning. En sentral målsetting når vi oppgraderer Majorstuen stasjon er endelig å få en universelt utformet stasjon som alle kan bruke trygt.

 

Støyende arbeider uke 35 og 36

I uke 35 og 36 utførte Sporveiens entreprenør Isachsen spunting på Majorstuens sporområde, i området mellom Politihøgskolen og Chateu Neuf på den ene siden, og Sørkedalsveien 7-11 på de andre siden.

Arbeidet ble noe forsinket grunnet ukjente kabler i spuntområdet, men er nå ferdigstilt. 

 

Helgen 20.-22. juli ble det utført arbeider ved Majorstuen stasjon.

I forbindelse med disse arbeidene måtte all t T-banetrafikken forbi stasjonen stenges. 

Arbeidene omfattet spunting i området sør for Volvat T-banebru og graving i sporområdet som grenser opp mot Chateu Neuf .

I tillegg ble det utført mindre arbeider med signal og kabler på stasjonens plattformer.

 

Spørsmål og henvendelser om vårt arbeid kan rettes til nabokontakt@sporveien.com.

 

Sporveiens arbeidet vil normalt medføre noe støy mellom klokken 07 og 19 på hverdager.

24_02836-2 Vedtak om dispensasjon fra støyforskrift for Oslo – Bygge- og anleggsstøy - Gnrbnr 2 913119_1_1.PDF

Tidligere arbeider:

Påkoblingen av Fornebubanen og ombyggingen av Majorstuen T-banestasjon krever klargjøring av stasjonsområdet. 

Flere av Sporveiens ansatte har sin arbeidsplass på Majorstuen, innenfor det som skal bli anleggsområde for ombygging av Majorstuen stasjon. Våre ansattes arbeidslokaler og utstyr måtte derfor flyttes til nye områder på tomten.
 
Illustrasjonen under viser ny plassering av brakker.

Sporveien må flytte arbeidslokaler og utstyr for å klargjøre anleggsområdet. Illustrasjonen viser ny plassering av brakkerigg. Den valgte plasseringen avviker fra det som tidligere var presentert. Årsaken til endringen er at det ligger kabler og rør under bakken på den opprinnelige plasseringen, som gjør den uegnet.

Brakkene fungerer som kontorer, garderober og pauserom for Sporveiens ansatte. Deres tilstedeværelse og aktivitetsnivå vil være tilsvarende som i dag. I Sporveien har vi folk på jobb døgnet rundt. De ansatte som har sin arbeidsplass på Majorstuen jobber med vedlikehold av trikken sin infrastruktur.
 
Når prosjektaktiviteten i området er over, og brakkene er flyttet, er planen at området blir tilbakeført til sin opprinnelige tilstand. Det er ingen fastsatt dato for fjerning av brakkene. Brakkene er midlertidig arbeidsplass for ansatte i Sporveien mens vi jobber med å finne permanente lokaler et annet sted. Det er for øyeblikket ikke bestemt hvor disse permanente lokalene skal være.

Har du spørsmål?

Har du flere spørsmål relatert til prosjektet kan du sende oss en e-post. Husk å merke emnefeltet med prosjektets navn. 

I tillegg til montering av brakker kan det hende at våre naboer vil merke at vi flytter rundt på en del utstyr, biler og containere. Vi må også bygge om et av byggene på området, for å kunne benytte det som lagringsplass for utstyr. Dette starter vi med i løpet av høsten 2023, og det vil på gå ut mars. 

Bygging av ny likeretter – byggestart mai 2024

Det skal også bygges en ny likeretter.  Byggestart var mai 2024, med ferdigstilling av bygningsmessige arbeider høsten 2024. 

En likeretter forsyner T-banen med kjørestrøm, og den eksisterende likeretteren har ikke tilstrekkelig kapasitet til å imøtekomme den økte trafikken gjennom Majorstuen, som Fornebubanen vil generere. 

Den nye likeretteren vil bli plassert i henhold til skissene nedenfor. 

Likeretteren forsyner T-banen med kjørestrøm, og vil bli plassert slik i terrenget.

Milepæler og tidslinje

Området til Sporveien rundt Majorstuen T-banestasjon består i dag av selve stasjonen i tillegg til verksted for trikk og T-bane. Her er det kontinuerlig arbeid allerede. Før stasjonen kan oppgraderes med utretting av spor og ny gangbro må dagens funksjoner re-lokaliseres, tomta klargjøres som anleggsplass og en del av bebyggelsen rives.