Holmenkollbanen oppgradering
Holmenkollbanen er preget av slitt infrastruktur. Oppgraderingene vil sikre en mer stabil drift, bedre reisekomfort og legge til rette for fremtidig trafikkvekst.
Publisert:
Fakta om prosjektet
-
Status
Planlegging
-
Gjelder
Linje 1
-
Byggeperiode
Sommer 2025
På denne siden
Bakgrunn
Holmenkollbanen ble satt i drift mellom Majorstuen og Slemdal i 1898, og var den første elektriske forstadsbanen i Norden. Banen ble samme år forlenget til Besserud, mens den først i 1916 gikk helt frem til Frognerseteren, på det som den gangen het Tryvannsbanen.
Strekningnen er i dag stedvis preget av svært slitt infrastruktur, og mange parseller har nedsatt hastighet for togene. For å imøtekomme fremtidige behov og forventet trafikkvekst, er det avgjørende at infrastrukturen på Holmenkollbanen forbedres og oppgraderes.
I forbindelse med oppgraderingen av Majorstuen stasjon, og den planlagte stengingen av sporet fra 5. juli til 10. august, ønsker Sporveien å benytte bruddperioden fullt ut, og gjennom de fire sommerukene gjøre samtidige arbeider på Holmenkollbanen.
Hva skal gjøres?
- Gråkammen: vegetasjonsrydding og fjellsikring.
- Vettakollen: ny ballast, nye sviller og 1000 meter med nye skinner.
- Skådalen: nye skinner på inngående side, samt utskifting av masse.
- Besserud: ballastskift og svillebytte.
- Holmenkollen: omlag 600 meter med skinner skal byttes. Ved veksel nord for Holmenkollen T skal 400 meter med skinner og sviller byttes ut. Her ligger det faktisk skinner fra 1941!
- Voksenlia: utbedring av stikkrenner, 800 meter med nye skinner og etablering av ny kabelkanal. Utbedring av rekkverk over bro, samt etablering av gabioner.
- Lillevann - Voksenkollen: 3000 meter med nye skinner, nye sviller og ballastutskifting.
Gevinster ved ferdigstillelse
- Oppgradert infrastruktur gir redusert risiko for hastighetsbegrensninger.
- Oppgraderte skinner og infrastruktur reduserer risiko for trafikkstans pga. akutte hendelser.
- Oppgraderingene vil legge til rette for forventet trafikkvekst og økt kapasitet på T-banenettet.
- Ny ballastpukk, skinne- og svilleskift vil gi bedre reisekomfort på strekningen.
- Bedre overvannshåndtering.
Fakta om Holmenkollbanen
Visste du at?
- Holmenkollbanen er Nordens første forstadsbane
- Norges første jernbanelinje med elektrisk drift
- Landets første jernbane med dobbel skinnegang
- Friluftsliv, nye boliger og økt turisme skulle sikre trafikkgrunnlaget til Holmenkollbanen, og allerede åtte måneder inn i det første driftsåret kunne "A/S Holmenkolbanen" skilte med 650.000 reisende
- Holmenkollbanen er 14,25 km lang, og har 21 stasjoner fra Stortinget til Frognerseteren
Les mer Holmenkollbanen, og finn ut hvorfor banen på folkemunne fikk kallenavnene "lemen-toget" og "pjoltertrikken":
- Aftenposten (22.05.2022): Oslo før: En "pjoltertrikk" mot vest Åpnes i ny fane
- Dagsavisen (21.01.2022): Vintereventyret startet med Holmenkollbanen Åpnes i ny fane
Fremdrift og trafikk
Det blir buss for bane under byggeperioden. For oversikt over alternativ trafikk og rutetider, se Ruter-appen eller Ruter – kollektivtrafikk i Oslo og Akershus | Ruter Åpnes i ny fane Åpnes i ny fane .
Naboinfo
Underveis i byggearbeidene ønsker vi i minst mulig grad å berøre naboer i området. Sporveien vil sørge for å varsle nærmeste naboer underveis gjennom anleggsperioden. I prosjektperioden må det påregnes begrenset fremkommelighet og ulemper knyttet til byggeaktiviteten i området . Planovergangene ved Vettakollen og Skådalen vil være periodevis stengt for passeringer.
Har du spørsmål om prosjektet?
Send oss en e-post, og merk gjerne emnefeltet "Holmenkollbanen oppgradering".