Sentrumsstasjoner oppgradering
Sporveien gjennomfører omfattende oppgraderinger på T-banens sentrumsstasjoner.
Publisert:
Fakta om prosjektet
-
Status
Bygging
-
Gjelder
T-banen
-
Byggeperiode
2024-2027
På denne siden
Bakgrunn
Stasjoner og tog er estetiske symbolbærere i bybildet, og en velfungerende T-banetrafikk er avgjørende for kollektivtrafikktilbudet i store deler av Oslo og østre Bærum. Med over 100 millioner reisende årlig, må T-banens stasjoner være funksjonelle, ha logiske- og tiltalende løsninger, og fremstå med høy grad av kvalitet og brukervennlighet. Med åpningen av Fornebubanen i 2029, og fornyelse av T-banens signalsystem til CBTC, vil T-banesystemet få både økt kapasitet og mange flere reisende.
Samtidig som millioner av reisende sliter på både interiør og konstruksjoner, har forvaltningen av stasjonsanleggene over tid vært preget av trange rammer, og det er per idag et synlig vedlikeholdsetterslep flere steder. I 4-årsperioden 2024-2027 vil det derfor gjennomføres omfattende oppgraderingstiltak på T-banens sentrumsstasjoner.
Hva skal gjøres?
Omfattende oppgraderinger av inngangspartier og overflater, der vegger og himlinger skal renoveres og pusses opp. Sentrumsstasjonene skal gjøres mer tilgjengelige, med blant annet nye ledelinjer for svaksynte og blinde, talevarslingsanlegg og bedre belysning.
T-banens underjordiske stasjoner opplever drift- og vedlikeholdsproblemer som følge av materielle skader etter vanninntrengning. Stasjonsoppgraderingene vil tette lekkasjer, og bidra til bedre vann- og overvannshåndtering. Det må påregnes begrenset adkomst under anleggsperioden.
I 2024 og 2025 vil det gjennomføres oppgraderinger av inngangspartiene til Jernbanetorget stasjon, henholdsvis ved Oslo City, The Hub/Nygata, Byporten/Strandgata, samt rampen opp til Europarådets plass. I tillegg vil fellesarealene som leder ned til plattformene rehabiliteres og oppgraderes. Oppgradering av Vaterlandspassasjen starter i januar 2025. I forbindelse med arbeidene må det påregnes at adkomster periodevis vil være stengt.
Stasjonen vil i tillegg til renoverte- og oppussede arealer oppgraderes med bedre belysning, talevarsling og skilting. Det vil gjøres omfattende betongrehabilitering og lekkasjetettinger.
Om stasjonen
Byggeår
1966.
Arkitekt
Peer Qvam. Stasjonen gjennomgått flere oppgraderinger. I 1978/79 ved arkitekt Guttorm Bruskeland (bygging av rampe til Europarådets plass), i 1988 ved LPO arkitekter (tilbygg av Vaterlandpassasjen) og i 2002 ved Arne Henriksen (ombygging av toghall/vestibyle).
Kunst
Betongrelieffer av kunstner Odd Tandberg, og variasjon av glass i ulike farger av billedkunstner Laila Haugan.
Annen info
Jernbanetorget var endestasjon for T-banens østgående Linjer frem til Stortinget stasjon ble bygget i 1977 (den gang Sentrum stasjon). Midt mellom øst- og vestgående plattform finner du Sporveiens egen kunstpassasje.
I 2024 og 2025 vil det gjennomføres omfattende oppgraderinger. Sommeren 2024 ble hovedrulletrappene ned til stasjonen pusset opp, og ny ventilasjon ble etablert. Stasjonen må videre kartlegges og himlinger taes ned for å prosjektere riktige løsninger. Dette arbeidet vil pågå frem til mars 2025. Deretter vil adkomstveiene ut i det fri bli rehabiliterte.
Om stasjonen
Byggeår
1977. Stasjonen gjenåpnet i 1987 etter en stor ombygging.
Arkitekt
Håkon Mjelva. Arkitektkontoret Doxrud-Mjøset-Eggen stod bak ombyggingen av stasjonen i 1987.
Kunst
Akryl på vegg, stasjonsutsmykning av kunstner Odd Tandberg fra 1977.
Annen info
Stasjonen het opprinnelig «Sentrum stasjon» og ligger 10 meter under havnivå. På grunn av store vannlekkasjer ble stasjonen stengt i 1983 for tetting og ombygging. Den gjenåpnet i 1987, da under navnet Stortinget.
I 2025 og 2026 vil Nationaltheatret stasjon få omfattende oppgraderinger. I forbindelse med arbeidene må det påregnes at adkomster periodevis vil være stengt.
Stasjonen vil i tillegg til renoverte- og oppussede inngangspartier, oppgraderes med bedre belysning, talevarsling og skilting. Som en del av oppgraderingene vil også høydeforskjellen mellom tog og plattform utlignes.
Om stasjonen
Byggeår
1928. Nationaltheatret var det første underjordiske stasjonsanlegget i Skandinavia (sammen med nedlagte Valkyrie plass stasjon).
Arkitekt
Kristofer Lange. Stasjonen har gjennomgått flere ombygginger, på 1980-tallet ved Eggen og Mjøset, og i 1997/1998 ved LPO arkitekter.
Stasjonsoppgradering planlegges gjennomført i 2027.
Om stasjonen
Byggeår
1966.
Arkitekt
Peer Qvam. Stasjonen ble ombygd mellom 1988 og 1992, da ved arkitektkontoret Eggen og Mjøset.
Kunst
Veggfliser med farger i mønster av kunstner Terje Roalkvam. Det er brukt varme farger på østgående plattform og kalde farger på vestgående plattform.
Stasjonsoppgraderinger planlegges gjennomført i 2027.
Om stasjonen
Byggeår
1966.
Arkitekt
Peer Qvam.
Annen info
Tøyen er nærmeste stasjon til Botanisk hage, Tøyenbadet og den årlige Øyafestivalen.
Stasjonsoppgraderinger planlegges. Mindre tiltak knyttet til belysning utført i 2024.
Om stasjonen
Byggeår
1966
Arkitekt
Peer Qvam. Stasjonen ble oppgradert i 2006 i forbindelse med ferdigstillelsen av T-baneringen (da ved Reiulf Ramstad Arkitekter).
Kunst
Relieffer i naturbetong av kunstner Odd Tandberg. Som en del av oppgraderingen i 2006 ble stasjonen utsmykket med glassdekorasjoner i ulike farger, ved Reiulf Ramstad Arkitekter.
Stasjonsoppgraderingen gjøres i faser. Første fase ble ferdigstilt medio mars 2024. Fase 2 vil etter planen gjennomføres i 2026. Det er snakk om mindre tiltak, så som nye glass ved adkomstområdene.
Om stasjonen
Byggeår
2006.
Arkitekt
Jensen & Skodvin.
Kunst
Kunstner Viel Bjerkeset Andersen står bak stasjonsutsmykningen av laminert glass med farget grafikk.
Annen info
Åpningen av Sinsen stasjon i 2006 markerte ferdigstillelsen av T-baneringen. Den offisielle åpningen ble foretatt av H.K.H Kronprins Haakon 21. august 2006.
Oppgraderinger planlegges gjennomført i tredje kvartal 2027.
Om stasjonen
Byggeår
2003.
Arkitekt
Jensen & Skodvin.
Kunst
Laminert klass med farget grafikk, av kunstner Hilmar Fredriksen.
Annen info
Storo var endestasjon på T-baneringen frem til åpningen av Sinsen stasjon i 2006.
Gevinster ved ferdigstillelse
Prosjektet omfatter et vidt spekter av oppgraderinger:
- Stasjonsoppussing
- Oppgraderte inngangspartier og adkomster
- Utbedring av vanninntrenging
- Talevarslingsanlegg, ledelinjer og skilting
- Bedre belysning
- Fornyet veggkledning og reparasjon av himlinger
- Utbedring av plattformer
- Ventilasjon
- Trapper, rulletrapper og heiser
- Stasjonsvask
Stasjonsoppgraderingene vil i sum bidra til økt brukervennlighet, mer effektiv drift og god vedlikeholdbarhet etter ferdigstillelse.
Har du spørsmål om prosjektet?
Merk gjerne emnefeltet "Sentrumsstasjoner oppgradering".
Sporveiens tilgjengelighetsprosjekt
Sporveiens Tilgjengelighetsprosjekt jobber med tiltak på våre T-banestasjoner
- Belysning
- Informasjon som skilting og høyttaleranlegg
- Avstand mellom plattform og togvogn
- Tilgjengelighet i form av heis eller andre lokale tiltak som bedrer adkomst til plattform