Prosjekter og arbeid

Vi bygger, utvikler og forvalter infrastruktur for trikk og T-bane i Oslo og Akershus. Se prosjektene våre og det vi jobber med akkurat nå.

  • Innkjøring til vognhall

    Lakkhall Ryen

    Sporveien ønsker å etablere en ny lakkhall på Ryen verksted for hellakkering og andre overflatebehandlinger på T-banens MX3000-vognsett. En ny lakkhall vil bidra til økt driftssikkerhet og kundetilfredshet, og forlenge levetiden på MX3000-flåten.

  • En rekke store T-baneprosjekter skjer samtidig som Fornebubanen bygges. Oppgradering av Majorstuen stasjon, nytt signalsystem CBTC og nye vogner til T-banen (M4) er avgjørende for å skape økt kapasitet i hele T-banenettet og ta imot Fornebubanen.

  • Skullerud verksted

    Sporveien skal bygge et nytt verksted på Skullerud for å møte behovet for utvidet verkstedkapasitet.

  • T-bane kjører gjennom skog forbi bolighus. Foto.

    Holmenkollbanen er preget av slitt infrastruktur. Oppgraderingene vil sikre en mer stabil drift, bedre reisekomfort og legge til rette for fremtidig trafikkvekst.

  • Trikkenettet i Oslo har omtrent 250 sporveksler som er nødvendige for at trikken skal kunne skifte retning. Sporvekslene krever jevnlig vedlikehold, og noen ganger må de byttes ut.

  • Sporveien planlegger oppgradering av Brynseng T-banestasjon for å styrke knutepunktet Brynseng og legge til rette for bedre kollektivtransport og byutvikling.

  • Skilt med buss-ikon. Nærbilde. Foto.

    Bussanlegg Ski

    Sporveien Bussanlegg AS etablerer helelektrisk bussanlegg i Nordre Follo.

  • Det ligger mye arbeid bak en trikk som er i rute. Her får du en oversikt over det mest synlige vedlikeholdsarbeidet Sporveien gjør på trikkens infrastruktur i 2024.

  • Arbeidet vil forlenge levetiden på dagens infrastruktur, sikre en mer stabil drift, og legge til rette for økt kapasitet på T-banenettet.

  • Sporveien gjennomfører omfattende oppgraderinger på T-banens sentrumsstasjoner.

  • Pilestredet

    Sporveien forbereder et omfattende arbeid med trikkens infrastruktur, mellom Parkveien og Bislet holdeplass.

  • Abbediengen trikkeholdeplass

    Sporveien planlegger fornyelse av kontaktledningsanlegget mellom Thune og Lilleakerveien.

  • Bussanlegg Drøbak

    Sporveien Bussanlegg AS etablerer et nytt helelektrisk bussanlegg i Frogn kommune.

  • Rundt skilt med en stor   T  for T-bane. Foto

    Det planlegges for ny adkomst til Tøyen T-banestasjon, med beliggenhet i Finnmarkgata.

  • T-banens verksted på Etterstad skal oppgraderes for økt kapasitet og produksjon.

  • Åpning av den nye basen 11.05

    Vi ønsker å omregulere Holtet trikkebase fra bolig til samferdselsanlegg.

  • De nye trikkene er universelt utformet og vil gi Oslo et moderne og robust trikketilbud.

  • Sporveien bygger ny T-banestasjon på Holmenkollbanen, som får navnet Diakonhjemmet. Stasjonen vil ligge tett på en ny videregående skole, VID Vitenskapelige Høgskole og Diakonhjemmet sykehus, og stasjonen åpner etter planen innen utgangen av 2027.

  • Ryen testtog overlevering

    Vi innfører nytt signalsystem for T-banen, som vil gi bedre flyt og høyere kapasitet.

  • Sporveien har bestilt 20 nye T-banevogner med levering i perioden 2027-2030. T-banen er dermed sikret tilstrekkelig antall vogner til åpningen av Fornebubanen i 2029.

  • Vi skal oppgradere traseen på strekningen fra Henrik Ibsens gate til Riddervolds plass.

  • Majorstuen T-banestasjon

    Majorstuen stasjon skal få flere adkomster, større plattformer og en ny gangbru. Hovedarbeidene finner sted 2025-2026, og sommeren 2025 vil stasjonen være stengt for passasjerene fra skoleferien starter til andre halvdel av september.

  • En T-banevogn står ved perrongen på Ulsrud Stasjon

    Vi oppgraderer T-banestasjonene våre for å gjøre dem mer tilgjengelige for alle.

  • Vi tester ny teknologi som skal gjøre reisen tryggere, mer pålitelig og kostnadseffektiv.

  • Holtet trikkeholdeplass

    Ekebergbanen nedre

    Vi skifter skinner og gjør nødvendig vedlikehold langs nedre del av Ekebergbanen. Trikken var tilbake på nye spor i mai, nå gjenstår siste del av etterarbeidet