Sentrumsbanen oppgradering

Banestrekningen fra Stortinget til Nationaltheatret er en av Sporveiens mest trafikkerte, og er en viktig del av «navet» i T-banenettet. God infrastruktur på denne strekningen er essensielt for å opprettholde god regularitet.

Mellom Stortinget og Nationaltheatret kjører T-banen i et såkalt fast spor, der ballastlaget er erstattet med en fast konstrukjson i betong (Foto: Sporveien).

Fakta om prosjektet

  • Status

    Planlegging

  • Gjelder

    Linje 1, 2, 3, 4 og 5

  • Byggeperiode

    5. jul. - 10. aug. 2025

På denne siden

Bakgrunn

Sentrumsbanen, og strekningen mellom Stortinget og Nationaltheatret, er en av Sporveiens mest trafikkerte banestrekninger, og er en viktig del av «navet» i T-banetrafikken. Solid infrastruktur på denne strekningen er svært viktig for å opprettholde god regularitet i hele T-banenettet. I sammenheng med ombyggingen av Majorstuen stasjon, er det planlagt fire ukers stenging sommeren 2025. For Sporveien åpner det seg derfor et mulighetsvindu for samtidig vedlikehold av infrastrukturen på sentrumsbanen.

På fellesstrekningen, som binder T-banenettet mellom øst og vest sammen, kjører T-banen i et såkalt fast spor mellom Stortinget og Nationaltheatret. I et fastspor er ballastlaget erstattet med en fast konstrukjson i betong. I utførelse har et fastspor mindre egenvekt og lavere byggehøyde enn konvensjonelt spor med sviller og ballast. Fastsporet ved Nationaltheatret er omlag 350 meter langt, og skal oppgraderes i forbindelse med sommerbruddet.

Hva skal gjøres?

  • 350 meter skinnebytte med fastspor inkl. overgangssone i begge retninger
  • Mulig bytte av strømskinner
  • Optimalisere sporgeometri
  • Nytt system med nye fester og påstøp
  • Utbedre overvannssituasjonen i tunnelen

Mellom Stortinget og Nationaltheatret kjører T-banen i et såkalt fast spor, der ballastlaget er erstattet med en fast konstrukjson i betong.  Her fra vedlikeholdsarbeider påsken 2017.

Gevinster ved ferdigstillelse

  • Oppgradert infrastruktur gir redusert risiko for hastighetsbegrensninger
  • Opprettholder god regularitet for T-banetrafikken
  • Optimalisert sporgeometri gir bedre reisekomfort på strekningen
  • Trygg og pålitelig fremføring av T-banens vognsett
  • Oppgraderte skinner og infrastruktur reduserer risiko for trafikkstans pga. akutte hendelser
  • Ny- og oppgradert infrastruktur reduserer behov for vedlikehold og brudd på strekningen
  • Oppgraderingene vil legge til rette for forventet trafikkvekst og økt kapasitet på T-banenettet
  • Bedre overvannshåndtering

Fremdrift

I sammenheng med ombyggingen av Majorstuen stasjon, er det planlagt fire ukers stenging sommeren 2025. Dette åpner et mulighetsvindu for samtidig vedlikehold av infrastrukturen på sentrumsbanen, med byggeperiode 5. juli - 10. august.

Har du spørsmål om prosjektet?

Merk gjerne emnefeltet "Sentrumsbanen fastspor".

T-banen oppgraderer i 2025 - slik reiser du

I 2025 skal T-banen gjennom flere oppgraderinger for å gjøre tilbudet mer robust, attraktivt og klart for fremtiden. I perioder vil det bli buss for T-bane på flere strekninger, og Majorstuen stasjon vil være stengt deler av året. Ruter har opprettet en samleside, der du kan lese mer om hvordan arbeidene vil påvirke reisen din: